Sergio Scaglietti karosszériaépítõ mûhelye már akkor mûködött Modenában, amikor Enzo Ferrari autógyártásra adta fejét. A földrajzi közelség mellett a két férfi barátsága is hozzájárult ahhoz, hogy az ötvenes, hatvanas évek legszebb, Pininfarina által tervezett Ferrarijait a Scaglietti mûhely építette meg. Az üzleti együttmûködés a hetvenes években a karosszériaépítõ mûhely felvásárlásával ért véget. A Ferrari azóta is jó hasznát veszi az alumínium-megmunkálás terén szerzett tapasztalatoknak, mint arról legújabb modelljük láttán is meggyõzõdhetünk.
A típusjelzést ezúttal is a hagyományok szerint formálták meg, az elsõ szám a motor lökettérfogatára (5,75 liter kerekítve 6) utal, a második kettõ a hengerek számát jelöli. A karosszériát is egy régi típus ihlette, egészen pontosan az 1954- ben megalkotott Ferrari 375MM Berlinetta Aerodinamica Sergio Scaglietti. Az autót az olasz filmrendezõ, Roberto Rossellini rendelte felesége, Ingrid Bergman számára. A modern változatot a Pininfarina stúdió, azon belül is a japán Ken Okuyama tervezte, a Ferrari és a Maserati márkák vezetõ formatervezõjének, Frank Stephensonnak a felügyelete mellett. A hûtõrács a lökhárítóba költözött, a hangsúlyos V forma a sárvédõkbe is áthúzódik. A fényszórók közös borítás alá kerülnek az irányjelzõkkel. Az oldalfal jellegzetes mélyedése elõször az 1953-as évjáratú Corvette-en volt látható, késõbb a 375MM Berlinettán is szerepelt. A Scaglietti nevet ezen túl még az autó felépítése is indokolja, ez ugyanis a márka elsõ, tizenkét hengeres, teljes egészében alumíniumkarosszériás autója.
A torziós merevség 60 százalékkal nõtt az elõdhöz képest, az önsúly viszont 60 kg-mal kevesebb. Az elért javulás a méretek változása fényében még jobb, a 612-es ugyanis 13,9 centivel hosszabb, 3,7-tel szélesebb, 4,4- gyel magasabb a 456-osnál, a tengelytáv 35 centivel lett nagyobb. Ez utóbbi méret új arányokat ad az autónak: az elsõ túlnyúlás rövid, a motorháztetõ nagyon hosszú. Ennek oka, hogy a Scaglietti az elsõ Ferrari, ahová orrközépmotorként építették be a V12-est, amely így lejjebb kerülhetett. A súlyeloszlás is módosult, az 1840 kg-os tömeg 54 százaléka jut a hátsó tengelyre.
A növekedés oka elsõsorban mégis az utastér méretének növelése volt. A 2+2 üléses belsõ kialakítás megmaradt, és állítólag már nemcsak az ellenségeket célszerû hátra ültetni, rövidebb utakon a tulajdonos már jó barátokkal is próbálkozhat. A nagy oldaltartású ülések bõrkárpitozást kapnak – csakúgy, mint a mûszerfal. A sportos hangulatról az alumíniumbetétek gondoskodnak. A mûszeregységen belül természetesen a fordulatszámmérõ került a fõ helyre, tõle jobbra a sebességmérõ, balra pedig egy többfunkciós kijelzõ található. A csomagtér befogadóképessége 25 százalékkal nõtt, 240 literes, a puszta számnál sokkal fontosabb a leendõ tulajdonosok számára, hogy két golftáska is belefér. A dupla kerek hátsó lámpákat ismétlik a diffúzor mellett elhelyezett kipufogóvégek. A meredeken emelkedõ övvonal hatását erõsítik a kerekek. Elöl 245/45-ös abroncsok feszülnek 18 colos keréktárcsán, hátul 285/40-es gumik próbálják az aszfaltra juttatni a tizenkét hengeres motor erejét. Manapság már a patinás sportkocsigyárak, mint a Ferrari sem hagyhatják figyelmen kívül a vásárlói igények változását, így ha nem is verik nagy dobra, de a 612-es az elsõ olyan maranellói sportkocsi, amely elektronikus menetstabilizálót kap. Igaz, hogy a futómû felépítésérõl még nincs hivatalos információ – elöl-hátul kettõs keresztlengõkaros konstrukcióról hallani –, de biztos, hogy az autó menettulajdonságai menetstabilizáló nélkül is kitûnõek lesznek. Az ESP kikapcsolható, az aktív lengéscsillapítás széria.
A cél a hétköznapi használhatóság, a legnagyobb nehézség a hatalmas teljesítmény. Az 575M módosított, 65 fokos hengerszögû V12-esének teljesítménye 540 lóerõ. A szívósor és a kipufogó átalakítását a motorvezérlõ elektronika átprogramozása egészítette ki, így jön öszsze a 25 lóerõs teljesítménynövekedés. Jelentõs a változás a 456-oshoz képest, az új gran turismo pontosan 98 lóerõvel erõsebb. Így szinte magától értetõdõ a lélegzetelállító menetteljesítmény. A Scaglietti a 100 km/ órás sebességet 4,2 másodperc alatt éri el, a végsebesség valahol 315 km/óra felett van. Talán nem véletlen, de a közvetlen vetélytársak közül csupán a Ferrari 575M tudja egy tizedre megközelíteni ezt a gyorsulást.
Elõzetes becslések szerint az autóért nagyjából 54 millió forintot kell fizetni – akár a budapesti kereskedésben. A pontos vételárat még az idén nyilvánosságra hozza az olasz cég. A forgalmazás a jövõ év tavaszán kezdõdik, addig már csak azt kell kitalálni, hogy az elsõ rendszámtáblát hol és hogyan rögzítik a Ferrari 612 Scaglietti orrán!
|