Mathias oldala
Mathias oldala
Menü
 
Tikk-takk
 
Bejelentkezés
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Ferrari
 
Repülgépek
 
További írások
 
Naptár
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szmll
Induls: 2007-05-06
 
Kimi Räikkönen

 

Kimi Matthias Rikknen (Espoo, 1979. oktber 17.) finn autversenyz. Jelenleg a Ferrari Forma 1-es csapatnak versenyzje. Kt alkalommal vgzett a vilgbajnoksg msodik helyn (2003, 2005), 2007-ben pedig vilgbajnok lett.

 

 A Forma 1 eltt

Kimi Matthias Rikknen egy als-kzposztlybeli, tlagos finn csald msodik fiaknt ltta meg a napvilgot 1979. oktber 17-n, Espoo-ban. A Rikknen-csaldot nem vetette fel a pnz. A csaldf, Matti a szomszdos helsinki nkormnyzatnl llt alkalmazsban, klnfle munkagpeket vezetett ptkezseken, mg az desanya, Paula a finn nemzeti nyugdjfolystsi intzetnl volt irodai alkalmazott. Eskvjk utn csak egy szerny kis hajlkra futotta kettejk fizetsbl, a toalett pldul kint, a kertben volt. Prbltak annyi pnzt sszesprolni, amibl kibvthetnk a hzat, hogy legalbb az illemhelyet a falakon bell tudjk, de kt fiuk – Rami, meg az egy vvel s tz hnappal fiatalabb ccse, Kimi – felnevelse, majd ksbb a szenvedlykk vlt krosszmotorozs s gokartozs rendre felemsztette a tartalkokat. Klnsen a kisebbik fi, Kimi mutatott lnk rdekldst a technikai dolgok irnt. Az gyes kez Matti papa a 80-as vek legelejn egy kis 25 kbcentis motorkerkprt tkolt ssze kisfinak, az ekkor csupn hromves Kiminek. Maga is meglepdtt, amikor ltta, hogy tejfelszke porontya el tud indulni az aprcska jrgnnyal. Kimi lvezte a motorozst, gy nemsokra korosztlyos motokrosszversenyekre is benevezett. desapja hozta-vitte a csald kiszolglt Mazdjval, fizette be a nevezsi djakat s lett Kimi els szerelje is. „Emlkszem, mr t-hat ves koromban, amikor motokrosszozni kezdtem, vonzott mindenfle versenyzsi lehetsg, amelyben a motornak szerepe volt” – mesli immr felntt fejjel. „Gyakran lmodoztam arrl, milyen j lenne egyszer a Formula-1-ben szerepelni, de akkoriban mg nyaralni is legfeljebb a nagyszleinkhez jutottunk el. Ezrt minden egyes versenyem eltt azzal bztattam magam, hogy ezt meg kell nyerni, klnben nem lesz elg pnzem a folytatsra. Szerencsre a megfelel idpontban tallkoztam a megfelel emberrel, aki ksbb a menedzserem lett s mindenben segtett.”

A kis Kimi nem igazn szeretett iskolba jrni. Tlen, amikor eset a h, jobb szerette inkbb sznkknt hasznlni az iskolatskjt a hzukhoz kzeli domboldalakon. Htves volt, amikor apjuk elszr vitte el Kimit s a btyjt egy igazi gokartplyra, amely a hzuktl csupn 5 km-re terlt el. Ez volt a Bembole, amelynek neve nem vletlenl idzte az olasz „bambino” (gyerek) kifejezst, s amely a kvetkez vekben Kimi msodik otthonv vlt. Kimi kilencves kortl, 1988-tl mr igazolt gokartversenyzknt vett rszt a Finn Kupa futamain, s az els futamgyzelmei sem vrattak sokig magukra. Tizenkt vesen a Mini kategrira, majd 1992-ben Raket Junior gposztlyra vltott, s ekkorra kiderlt, hogy sokkal nagyobb tehetsg, mint a btyja. Szlei anyagi lehetsgeikhez kpest tmogattk t, de tehetsgt ltva sikerlt nhny kisebb finn cget is megnyerni szponzornak. Kellett is a tmogats, mivel 1995-tl benevezett a Nordic (Skandinv) gokartbajnoksgba, amelyben mr nemzetkzi meznnyel, dn, finn, svd s szt fiatalokkal kellett megkzdenie. Tizenhat vesen jutott el elszr Monte-Carlba, ahol a hres Monacoi Gokartkuprt szllt versenybe. A magas szeglykvekre hgva eltrt a kormnyrdja, amelyet Kimi gy jelzett a depfalnl ll szereli fel, hogy a clegyenesben felmutatta Nekik a kormnyt, rajta a trtt flrddal! A src nem szvbajos – gondoltk sokan. Ekkor figyelt fel r a holland csapattulajdonos, Peter de Bruin, aki sajt profi csapathoz szerzdtette, s felajnlotta, kltzzn Amszterdamba. A tizenht ves Rikknen lt a lehetsggel.

A kvetkez vben, 1998-ban ismt ott volt Monacoban, a Super-A gposztlyban. Amilyen rdekesen alakult a fiatal finn szmra a viadal, olyan emlkezetess tette a kls szemllk szmra. Kimi belekeveredett az els krben kialakult tmeges karambolba, amelybl csak gy tudott kikszldni, hogy a vdkorlt bels oldalnl fut szerviztra hajtott. Amikor a szerviztbl „vakvgny” lett, Kimi kiszllt, temelte a masinjt a plyra s folytatta a versenyt, mintha mi se trtnt volna. Ez a jelenet sokat elrult a szke srcban rejl kzdszellemrl: megmutatta, hogy amg a technika brja, nem adja fel. Kalandos versenye vgn a harmadikknt intettk le. Rikknen tzves gokartos plyafutsa ebben az vben teljesedett ki: megnyerte a Skandinv bajnoksg cscskategrijt s a finn bajnoki cmet, emellett ezstrmes lett a nem hivatalos Eb-sorozatban. A vilgbajnoksgon azonban nem ksrte szerencse: a hetedik helyen llva, mszaki hiba miatt kiesett. Ekkor kvetkezett be az, hogy az elismert angol tehetsgkutat s piltamenedzser, David Robertson felfigyelt R s segt jobbot nyjtott Kiminek. „Te csak foglalkozz a vezetssel, a tbbit bzd rm” – mondta Neki, s a tizennyolc ves src, akit nemigen rdekelt ms csak az autversenyzs, rmmel szt fogadott. Az idsebb Robertson segtsgvel a finn 1999-ben prhuzamosan gokartozott, ill. indult a Formula Ford-bajnoksg futamain Angliban. Miutn azonban Robertson a Ford rszrl nem ltott kell ambcit a bajnoksg magas szinten tartsra, gy dnttt, a hasonl szint, de technikai sznvonalban s az ott rajthoz ll piltk kvalitsait tekintve ersebb Formula Renault-sorozatra vlt.

Rikknen elszr az gynevezett Tli-sorozatban csillogtatta meg kivteles technikai tudst. A Manor Motorsport ltal felksztett, ktliteres, 125 lers Renault-motorokkal s egyforma Tatuus kasztnikkal felszerelt versenyautt Kimi kapsbl uralni tudta. Olyannyira, hogy mind a ngy versenyt megnyerte, ezzel az 1999-2000-es sorozat bajnoka lett. A Manor szmra nem volt krds, kire bzza a 2000-es teljes versenyvadban az egyik autjt. Rikknen pedig meghllta a bizalmat: mind a tz verseny vgn felllhatott a dobogra (htszer a legtetejre), emellett hatszor indulhatott a pole pozcibl s ht futamon jegyezte a leggyorsabb versenykrt, rszben olyan plykon, amelyeken azeltt sohasem jrt! Ezzel prhuzamosan Kimi rszt vett a Formula Renault Eurpa-kupasorozatban is, ahol kt versenyt nyert meg, mg a harmadikon csak egy mszaki problma fosztotta meg a gyzelemtl. Nyilvnval volt, hogy egy j szupertehetsg kerlt az autsport utnptlsnak trkpre, akire immr a legnagyobb versenyistllk vezeti is felfigyeltek.

Patronltja sikerein felbuzdulva Robertson mersz terveket sztt: az ilyenkor szoksos lpcsfokok, a Formula-3 s az F-3000 kihagysval, egyenesen a Formula-1-be kvnta bejuttatni a flelmetesen gyors finnt. Miutn az Arrows vezre, Tom Walkinshaw, ill. Eddie Jordan kikosarazta, Robertson felvette a kapcsolatot Peter Sauberral, akirl tudta, hogy nehezen mond nemet egy igazn tehetsges fiatalnak. „Robertson hihetetlenl szvsan s agresszven ostromolt, hogy biztostsak nekik egy F-1-es tesztelsi lehetsget” – idzi fel a 2000-es trtnseket Sauber. „Azt mondta, hogy ez a Kimi nev src olyan gyorsan tud autt vezetni, amit mg letemben nem lttam, n meg jt mulattam ezen, tekintve, hogy akkor mr kzel harminc ve tevkenykedtem az autsportban. Egybknt is meglehetsen tartzkod szoktam lenni a piltamenedzserekkel szemben, hiszen ismerem a fajtjukat…” David Robertson azonban nem lenne az egyik legjobb menedzser, ha nem tudta volna rvenni Saubert, hogy az F-1-es vad prbalehetsget adjon Riknnennek. St, annyira biztos volt a dolgban, hogy nem is egy, hanem rgtn hromnapos tesztet krt, amibe Sauber vgl beleegyezett.

A Formula Renault-finl utn, 2000. oktbernek kzepn teht Rikknen s Robertson a festi Toscanba utazott, ahol egy csodaszp Sauber C19-es vrta, hogy kiprbljk a mugelli plyn. A kirlykk masint tzhengeres, 750 lers Ferrari-motor hajtotta, amely nagyjbl hatszor olyan ers volt, mint Kimi eddigi legizmosabb versenyautja. A finn azonban nem remegett meg a nagy lehetsg kapujban. „Mr az els napi eredmnyeivel meg voltam elgedve” – mondja Sauber. „A tesztels msodik napjt szemlyesen is ltni akartam, ezrt a technikai igazgatnkkal, Willy Rampffal egytt magngpre ltnk, hogy Zrichbl trepljnk Mugellba. Noha mindketten ms-ms szempontbl figyeltk Kimit, hamar megegyeztnk abban, hogy az a src, aki kell neknk. Azon nyomban szerzdst ajnlottunk Neki.”

gy trtnt, hogy Kimi Matthias Rikknen beteljestette egyik nagy lmt, kt s fl v leforgsa alatt gokartversenyzbl a szguld cirkusz lland tagjv lpett el. A tehetsg utat trt magnak.

 

 

Kimi sikerei gokartban s a Formula Renault-bajnoksgban:

1987                   

Elszr vezet gokartot. (Bembole, Finnorszg)

1988-90          

Gokart, futamgyzelmek a finn nemzeti A, B s C gposztlyokban. 

1991                   

Finn gokartbajnoksg (Mini kat.)

1992                   

Finn gokartbajnoksg (Raket Junior)

1993                   

Finn gokartbajnoksg, 9. hely a Finn Kupban (Raket) 

1994                   

Finn gokartbajnoksg, 2. hely a Finn Kupban (Raket)

1995                

Skandinv gokartbajnoksg (Formula-A gposztly), gyzelem az els versenyen (prilis 23.)

1996                   

Skandinv gokartbajnoksg: 4. hely (Formula-A)

Indul az Eurpai gokart GP-sorozatban s vb-futamokon.

1997                   

Skandinv gokartbajnoksg: 4. hely (Intercontinental-A)

Finn gokartbajnok (Intercontinental-A)

Indul az Eurpai gokart GP-sorozatban s vb-futamokon (Peter de Bruin Team).

1998                   

Skandinv gokartbajnok (Intercontinental-A)

Finn bajnok (Formula-A) 

Eurpai GP-sorozat, 2. hely (Super-A)

Monaci Gokartkupa, 3. hely 

Gokart-vb: kiesik a 7. helyrl 

1999                   

2. helyezs a finn bajnoksgban (Formula-A) 

10. hely a gokartvilgbajnoksgon (Super-A) 

Brit Formula Renault-bajnoksg (Haywood Racing), 3. hely az els versenyn 

Formula Renault Tli-sorozat gyztese (Manor Motorsport), 4 versenybl 4 gyzelem 

2000

Brit Formula Renault 2000 bajnoka (Manor Motorsport), 10 verseny, 10 dobogs hely, 7 gyzelem, 6 pole pozci, 7 leggyorsabb kr 

Formula Renault 2000 Eurpa-bajnoksg: 3 futam, 2 gyzelem, 2 pole pozci, 2 leggyorsabb kr

Sauber-Petronas F-1-es autt tesztel Mugellban, leszerzdtetik.


 A Forma 1-ben

Sauber

2001


A Forma 1-es Sauber-Petronas csapat vezetje, Peter Sauber felfigyelt a fiatal finn eredmnyeire s 2000 szeptemberben meghvta egy tesztelsre, majd ksbb mg tovbbiakra. Saubernek tetszett, amit ltott s leszerzdtette Rikknent a 2001-es szezonra csapathoz Nick Heidfeld csapattrsnak. Sokan kritizltk ezt a lpst (belertve a FIA elnkt, Max Mosley-t is), mivel Rikknen mindssze 23 versenyt futott egylses versenyautval mieltt Forma 1-es szerzdst kapott. Mosley – s msok is – gy vltk, hogy nagy kockzatot jelent egy ilyen tapasztalatlan versenyzt Forma 1-es autba ltetni.

Rikknen azonban a teszteken megfutotta a szuperlicenchez szksges kilomtereket, gy ideiglenes engedlyt kapott a versenyzsre a FIA-tl az els futamokra azzal, hogy a versenyzsi engedlyt akkor vglegestik, ha nem okoz problmt.

Rikknen nem okozott problmt, st els versenyn rgtn pontot szerzett egy hatodik hellyel, miutn Frentzent kizrtk elle. Ksbb a szezon sorn mg nyolc pontot gyjttt s ezzel a vilgbajnoksg tizedik helyn vgzett. Csapattrsa, Heidfeld 12 pontot gyjttt s hetedik lett. A kt versenyz sszesen 21 pontot gyjttt s ezzel a Sauber a konstruktri vilgbajnoksg negyedik helyt biztostotta be, ami a csapat trtnetnek legjobb eredmnye.

A 2001-es szezonban elrt eredmnyei:

Nagydj               Rajt/Cl (kiess oka)

Ausztrlia                   13/6

Malajzia                      14/KI (ertvitel, 1. kr)

Brazlia                       10/KI (kicsszs, 56. kr)

San Marino                 10/KI (kormnym, 18. kr)

Spanyolorszg           9/8 

Ausztria                      9/4

Monaco                       15/10

Kanada                       7/4 

Eurpa                        9/10 

Franciaorszg            13/7 

Nagy-Britannia            7/5 

Nmetorszg              8/KI (ftengely, 17. kr)

Magyarorszg            9/7

Belgium                       12/NI (ertvitel) 

Olaszorszg               9/7 

Egyeslt llamok         11/KI (ertvitel, 3. kr) 

Japn                          12/KI (kicsszs, 6. kr)

 

Red Bull Sauber Petronas

Aut: Sauber C20 

Motor: Ferrari 049D V10 

Gumik: Bridgestone

KI=kiesett, NI=nem indult

 

 Mclaren

2002

A 2001-es szezon sorn a mdia gyakran sszefggsbe hozta Rikknen nevt a Ferrarival, m vgl mgsem a maranelli csapathoz szerzdtt, hanem annak rivlishoz a McLaren-Mercedeshez, amelytl a 2001-es szezon vgn ppen visszavonult a ktszeres vilgbajnok, Rikknen honfitrsa, Mika Hkkinen. Rikknen csapattrsa a tapasztalt David Coulthard lett.

A finn versenyz els McLarennel futott versenyn, a 2002-es Ausztrl Nagydjon rgtn felllhatott a dobog harmadik fokra s megfutotta a verseny leggyorsabb krt. A McLaren szmos mszaki problmval kzdtt a szezon sorn, Rikknen pedig vgl sszesen 24 pontot szerzett s a vilgbajnoksg hatodik helyn vgzett egy hellyel Coulthard mgtt, akinek 51 pontja volt. A Melbourne-i futamon kvl Rikknen mg kt alkalommal llhatott dobogra: a Nrburgringen harmadik, Magny-Cours-ban msodik lett.

A 2002-es szezonban elrt eredmnyei: 

Nagydj                      Rajt/Cl (kiess oka) 

Ausztrlia                  5/3 + leggyorsabb kr 

Malajzia                      5/KI (motor, 24. kr) 

Brazlia                       5/KI (kerkagy, 68. kr) 

San Marino                5/KI (kipufog, 45. kr) 

Spanyolorszg          5/KI (hts szrny, 5. kr) 

Ausztria                     6/KI (motor, 6. kr) 

Monaco                      6/KI (baleset, 42. kr) 

Kanada                      5/4 

Eurpa                       6/3

Nagy-Britannia          5/KI (motor, 45. kr) 

Franciaorszg           4/2 

Nmetorszg             5/KI (kicsszs, 60. kr) 

Magyarorszg           11/4 

Belgium                      2/KI (motor, 36. kr) 

Olaszorszg              6/KI (motor, 30. kr) 

Egyeslt llamok        6/KI (motor, 30. kr) 

Japn                         4/3

 

West McLaren Mercedes

Aut: McLaren MP4-17 

Motor: Mercedes FO110M V10

Gumik: Michelin


2003

 2003-ban a McLaren az elz vi aut mdostott vltozatt, az MP4-17D-t hasznlta s ez az aut nagyon konstans teljestmnyt mutatott a szezon sorn – Rikknen gyszintn. A finn versenyz az v msodik versenyn, a Malajziai Nagydjon learatta plyafutsa els futamgyzelmt, s a szezon vgig sszesen tz alkalommal llt dobogra (egy els hely, ht msodik hely, kt harmadik hely). Ez a kiegyenslyozott teljestmny – s az j pontrendszer (melyben 10-8-6-5-4-3-2-1 arnyban az els nyolc kapott pontokat) – azt eredmnyezte, hogy Rikknennek az vzr Japn Nagydjon mg volt matematikai eslye a vilgbajnoki cmre. Ebben az vben nagy harcot vvott Michael Schumacher, Juan Pablo Montoya s Rikknen a vgs elssgrt. Vgl azonban a Ferrari piltja, Michael Schumacher diadalmaskodott. Rikknen 91 pontjval mindssze kt ponttal maradt el a vilgbajnoktl.

A 2003-as szezonban elrt eredmnyei:

Nagydj                      Rajt/Cl (kiess oka)

Ausztrlia                   15/3 + leggyorsabb kr 

Malajzia                       7/1 

Brazlia                        4/2 + leggyorsabb kr 

San Marino                  6/20 

Spanyolorszg           20/KI (baleset, 1. kr) 

Ausztria                      2/2 

Monaco                       2/2 + leggyorsabb kr 

Kanada                       20/6 

Eurpa                        1/KI (motor, 26. kr) + leggyorsabb kr 

Franciaorszg            4/4 

Nagy-Britannia            3/3 

Nmetorszg              5/KI (baleset, 1. kr)

Magyarorszg            7/2 

Olaszorszg               4/4

Egyeslt llamok         1/2 

Japn                          8/2

 

West McLaren Mercedes

Aut: McLaren MP4-17D 

Motor: Mercedes FO110P V10

Gumik: Michelin

2004

2004-ben a McLaren ismt visszaesett – klnsen a megbzhatsg tern. Raikknent szmos mszaki hiba sjtotta, gy az els ht futambl mindssze kettt fejezett be. A szezon kzepn a csapat az addig hasznlt MP4-19 kdjel autt lecserlte az MP4-19B-re s ez valamivel jobb eredmnyeket hozott. Rikknen Silverstone-ban pole pozcit szerzett, a versenyen msodikknt rt clba, Michael Schumacher nyert a szerencss boxkillsos taktiknak ksznheten. Hockenheimben az lrl esett ki a htst szrny leszakadsa miatt. A Hungaroringen elektromos meghibsods kvetkeztben szintn nem tudta befejezni a versenyt. Az ezt kvet Belga Nagydjon vgre nem htrltatta a technika s megszerezte plyafutsa msodik futamgyzelmt. Azonban ez csak rvid sznet volt. A pechsorozat folytatdott Monzban az aut megllt a boxban s knytelen volt jra feladni a versenyt. Knban jra flllhatott a dobogra, igaz csak a harmadik fokra, majd Japnban motorcsere s az ebbl kvetkez bntets miatt vgl hetedikknt rt clba. Az v utols versenyn, a Brazil Nagydjon jra harcba szllt a gyzelemrt, vgl msodik lett. A vilgbajnoki pontversenyben a hetedik helyen vgzett 45 ponttal. Csapattrsa, Coulthard tizedik lett 24 ponttal.

A 2004-es szezonban elrt eredmnyei:

 

Nagydj               Rajt/Cl (kiess oka) 

Ausztrlia                   10/KI (motor, 10. kr)

Malajzia                       5/KI (ertvitel, 41. kr) 

Bahrein                       20/KI (motor, 8. kr) 

San Marino                 20/8 

Spanyolorszg           13/11 

Monaco                       6/KI (motor, 28. kr) 

Eurpa                        4/KI (motor, 10. kr) 

Kanada                       8/5 

Egyeslt llamok        7/6                                           

Franciaorszg            9/7 

Nagy-Britannia            1/2 

Nmetorszg              3/KI (hts szrny, 14. kr) + leggyorsabb kr 

Magyarorszg            10/KI (elektronika, 14. kr) 

Belgium                       10/1 + leggyorsabb kr 

Olaszorszg               7/KI (motor, 14. kr) 

Kna                            2/3 

Japn                         12/6 

Brazlia                       3/2

 

West McLaren Mercedes

Aut: McLaren MP4-19, MP4-19B 

Motor: Mercedes FO110P V10 

Gumik: Michelin

 

 2005

2005-ben jabb jelents szablyvltozsokat hoztak a Forma 1-ben. A legfontosabb az a gumiszably volt, melynek rtelmben a versenyzknek egy garnitra gumival kellett vgigfutnia az idmr edzseket s a teljes versenytvot, valamint a motorszably, amely szerint egy hajtmnek kt versenyhtvgt kellett kibrnia. A rajtsorrendrl az els hat futamon kt „egykrs” idmr edzs dnttt (egy szombaton, egy vasrnap), m a nrburgringi Eurpa Nagydjtl kezdve a nzk s a mdia ltalnos elgedetlensge miatt eltrltk a vasrnapi idmrt.

A szezon elejn a Renault s Fernando Alonso ersen kezdett s nagy elnyre tett szert a vilgbajnoki pontversenyben. A McLaren az els nhny futamon azzal a problmval kzdtt, hogy autjuk tlsgosan vta a gumikat, gy azok nem tudtak felmelegedni megfelelen az egykrs idmr edzsen. Miutn ezt kikszbltk, a csapat egyre jobb teljestmnyt nyjtott, Rikknen pedig megnyerte a Spanyol s a Monaci Nagydjat.

A Nrburgringen is vezetett egszen az utols krig, amikor azonban egy kocksra fkezett gumi miatt eltrt az els kerkfelfggesztse s a gumifalba tkztt. A versenyznek nem lett baja, de a futamot a nagy vetlytrs, Alonso nyerte meg.

A kvetkez versenyen, Kanadban Rikknen ismt nyert, majd a Michelin-gumikkal elltott csapatok (a McLaren s a Renault is kzjk tartozott) ltal kihagyott Amerikai Nagydj utn Franciaorszgban harmadik lett, a Brit Nagydjon pedig hatodik. Rikknennek mindkt alkalommal motort cserltek az autjban az idmr edzs utn s a szablyok rtelmben ez tz helyes bntetst vont maga utn a versenyen, gy a finn a mezny kzeprl rajtolhatott el.

A Nmet Nagydjon Rikknen ismt az lrl esett ki mszaki hiba miatt, de aztn a Magyar s a Trk Nagydjon nyerni tudott. Az Olasz Nagydjon megint motort cserltek autjban, gy a pole pozci helyett csak a 11. helyrl indult, s vgl negyedik lett. Belgiumban nyert, de ekkor mr a sok mszaki hiba miatt, ami a finnt sjtott a szezon sorn nem sok eslye volt a vilgbajnoki cmre. A kvetkez versenyen, a Brazil Nagydjon Alonsnak a harmadik hely is elg volt arra, hogy bebiztostsa a cmet magnak – s ezt meg is tette. A Japn Nagydjon Rikknen a 17. helyrl indulva nyert az utols krben megelzve az addig vezet Giancarlo Fisichellt, a szezon utols futamn, Knban pedig msodik lett Alonso mgtt.

A vilgbajnoki pontversenyben a finn sszesen 112 pontot gyjttt s a msodik helyen vgzett a 133 pontos Alonso mgtt. Szoros csata kettejk kztt a plyn vagy a vilgbajnoki pontversenyben nem alakult ki az v sorn. Rikknen csapattrsa, Juan Pablo Montoya – aki kt futamot kihagyott, egyrl pedig kizrtk a csapat hibja miatt – 60 ponttal a negyedik helyen vgzett.

 

A 2005-s szezonban elrt eredmnyei:

 

Nagydj               Rajt/Cl (kiess oka)

Ausztrlia                   10/8

Malajzia                       6/9 + leggyorsabb kr

Bahrein                       9/3 

San Marino                 1/KI (ftengely, 10. kr) 

Spanyolorszg           1/1 

Monaco                       1/1 

Eurpa                        2/11 (felfggeszts, 58. kr) kiesett, de rangsoroltk

Kanada                       7/1 + leggyorsabb kr

Egyeslt llamok        2/NI 

Franciaorszg            13/2 + leggyorsabb kr 

Nagy-Britannia            12/3 + leggyorsabb kr 

Nmetorszg              1/KI (hidraulika, 36. kr) + leggyorsabb kr 

Magyarorszg            4/1 + leggyorsabb kr 

Trkorszg               1/1 

Olaszorszg               11/4 + leggyorsabb kr 

Belgium                       2/1 

Brazlia                        5/2 + leggyorsabb kr 

Japn                          17/1 + leggyorsabb kr 

Kna                            3/2 + leggyorsabb kr

 

Team McLaren Mercedes

Aut: McLaren MP4-20

Motor: Mercedes-Benz FO 110R V10

Gumik: Michelin


2006

 2006-ban jabb technikai vltoztatsok trtntek: a V10-es motorokrl ttrtek a V8-asokra. Ez az v jabb csalds lehetett a versenyz szmra: a McLaren teljestmnye elmaradt a f rivlis Ferraritl s Renaulttl. Az els kt futamon Rikknen kiesett, elbb az aut, azutn tkzs kvetkeztben. Ausztrliban jobban alakultak a dolgok: msodik lett.

Eurpba visszatrve egy tdik, egy negyedik, majd egy jabb tdik helyezst szerzett. Autja ezttal nem megbzhatatlan, hanem lass volt. Monacban jra a kocsi romlott el, de Silverstone-ban vgre jra a dobogn lthattuk.

Kanadban Rikknen jra a kzel kerlt a gyzelemhez, de be kellett rnie az jabb harmadik hellyel. Egy jabb kiess s egy tdik hely utn egy jabb dobog kvetkezett. A rendkvl lvezetes, ess magyar futamon jra kiesett, miutn htulrl nekiment egy lekrztt versenyznek.

A trkorszgi kiess utn 2006-os legjobb eredmnye kvetkezett: msodik lett Monzban. Ahol szombaton a pole pozcibl indulhatott, 64-ezred msodpercel elzve meg M. Schumachert.

Egy kiess utn kt tdik hellyel bcszott a McLarentl.

vad kzben rengeteg pletyka rppent fel, hogy 2006-ban lejr kontraktusa utn hova igazol, esetleg marad-e a McLarennl. Vgl a Ferrarit vlasztotta, hrom vre szerzdtt a csapathoz. (A 2006-os monzai nagydj egyik legemlkezetesebb momentuma volt, mikor a dobog legfels fokn ll Michael Schumacher, mosolyogva a mellette ll Rikknen flbe sgott valamit, majd a sajttjkoztatn bejelentette visszavonulst. Akkor mr mindenki tudta, hogy Kimi Rikknen lesz Michael Schumacher utda a Scuderia Ferrarinl.)

 

 

 

A 2006-os szezonban elrt eredmnyei:

 

Nagydj               Rajt/Cl (kiess oka)

Bahrein                       21/3 

Malajzia                       6/KI (baleset, 1. kr)

Ausztrlia                   4/2 + leggyorsabb kr 

San Marino                 8/5

Eurpa                        5/4 

Spanyolorszg           9/5

Monaco                       3/KI (motor, 51. kr) 

Nagy-Britannia            2/3

Kanada                       3/3 + leggyorsabb kr 

Egyeslt llamok         9/KI (baleset, 1. kr)

Franciaorszg            6/5 

Nmetorszg              1/3

Magyarorszg            1/KI (baleset, 26. kr) 

Trkorszg               7/KI (felfggeszts, 2. kr)

Olaszorszg               1/2 + leggyorsabb kr 

Kna                             5/KI (elektronika, 17. kr)

Japn                          11/5 

Brazlia                        2/5

 

Team McLaren Mercedes

Aut: McLaren MP4-21 

Motor: Mercedes FO 108S V8

Gumik: Michelin

 

Scuderia Ferrari

2007


2007-ben Rikknen a Ferrarihoz szerzdtt. Els futamn, Ausztrliban, rgtn sikerlt megszereznie az els rajtkockt, majd a versenyen megfutotta a leggyorsabb krt, s vgl a dobog legfels fokra is llhatott fel, megelzve a McLaren kt piltjt. Az Ausztrl nagydjat flnyesen nyerte, mikzben csapattrsa, Felipe Massa csupn a hatodik helyet szerezte meg, igaz, t az idmrn vlthiba htrltatta, ezrt a rajtrcs kzeprl volt knytelen rajtolni. Nigel Mansell 1989-es ferraris debtlsa ta neki sikerlt elszr, hogy gyzelemmel mutatkozzon be a Scuderinl.

A msodik (Malj) nagydjra kiegyenltdtek az erviszonyok a Ferrari s legnagyobb rivlisa, a McLaren kztt, gy vegyes, Massa-Alonso-Rikknen-Hamilton sorrend alakult ki a rajtrcs elejn. Az els kanyarban mindkt McLaren megelzte az eltte indul Ferrarit, majd a msodik kanyarban, Hamilton Masst is megelzte, gy a kt McLaren a kt Ferrari el kerlt. Alonso gyzelme innentl kezdve nem lehetett krds, gy Rikknennek mr csak Hamilton ldzse maradt, s br megkzeltette a "szuperjoncot", megelzni nem tudta, gy a harmadik helyen rt clba. Csapattrsa, Massa, az tdik krben kvlrl prblta elzni Hamiltont, m a manver balul sikerlt, minek kvetkeztben kicsszott, s az tdik helyre tudott csak visszatrni, s a versenyt is abban a pozciban felyezte be.

 A harmadik (Bahreini) nagydjon ismt harmadiknak futott be, ismt Hamilton mgtt, m ezttal csapattrsa nyert. Alonso tdik lett. Ekkor hrmas holtverseny alakult ki a vilgbajnoksgban Rikknen, Alonso s Hamilton kztt.

A negyedik (Spanyol) nagydjat feladni knyszerlt. Csapattrsa ezt a futamot is megnyerte, radsul nagyszer versenyzssel Hamilton s Alonso eltt. Mivel az angol "szuperjonc" a ktszeres vilgbajnok csapattrsa eltt rt clba, tvette a vezetst a vilgbajnoki pontversenyben, Massa pedig feljtt Rikknen el a harmadik helyre.

Rikknen teljestmnye elmaradt a vrttl, nemcsak a McLarenek, de csapattrsa, Massa is jobb teljestmnyt nyjtott nla. A "szupergyors" "Jgember" mtosza megrendlt. Valjban az j Bridgestone gumikhoz, s a Ferrari agresszv kiprgsgtl rendszerhez csak nehezen tudott alkalmazkodni.

Monacban, az idmrn annyira igyekezett gyorsan vezetni, maghoz kpest idegen stlusban, hogy autja a falhoz rt, s a Ferrari els felfggesztse meghibsodott. Az irnythatatlan Ferrarival szinte pontosan leutnozta Michael Schumacher egy vvel ezeltti, nagy vihart kavart, "leparkolst". Nagynehezen begurult a boxba, s ktsgbeesetten krte szerelit, hogy javtsk meg versenygpt, de azt mr nem lehetett rendbehozni az idmrre. Kimi mlypontra zuhant. Mrt id nlkl a 15. helyrl rajtolt, s vgl krhtrnyban az utols pontszerz helyen futott be, nyolcadikknt. Kzben a kt McLaren teljesen ms dimenziban versenyzett, mint a tbbiek. Mg Hamilton mterekre kvette csapattrst, addig a harmadik helyen autz Masra mr tbb mint egy percet vertek, s az sszes tbbi autt lekrztk. A vilgbajnoksgban ismt holtversenyben vezetett a kt McLaren, de eddigre a kt Ferrari mr lemaradt az Ezstnyilaktl. (Akiket viszont csapatutasts gyben vizsgltk, mivel nem hagytk, hogy Hamilton megprblja megelzni Alonst, ami viszont Monacban igen logikus dnts.)

A kaotikus kanadai nagydjon Hamilton a verseny elejtl a vgig vezetett, mivel boxkillsait mind sikerlt a biztonsgi aut plyra hajtsa eltt letudnia. t csak a BMW-s Nick Heidfeld tudta kvetni, hasonlan szerencss boxtaktikjnak ksznheten. A mezny tbbi tagjra teljes kosz borult. A biztonsgi aut ngyszer is a plyra hajtott. Nyolcan kiestek (kzlk Robert Kubica falnak csapdsa az utbbi vek legnagyobb balesete volt, de szerencsre szinte srtetlenl megszta). Kt piltt (Massa, Fisichella) kizrtak a boxutcai szablyok megsrtsrt. Msik kettt (Alonso, Rosberg) pedig boxutca thajtsra bntettek, mert a boxba hajtottak, mikzben azt mg nem nyitottk meg. Mg Hamilton szrnyalt, Alonso bukdcsolt (tbbszr is kicsszott, vgl a hetedik helyen futott be, miutn az utols krben Takuma Sato is leelzte egy Super Agurival), Masst kizrtk, Rikknen beragadt (vgl csak az tdik lett). Hamilton llegzetvtelnyi elnyhz jutott Alonsoval szemben, s Rikknen is felzrkzott egy kicsit Massra.

A kvetkez szak-amerikai verseny (a jv vre szerzdst nem hosszabbt) Indianapolisban zajlott. A vilgbajnoksg llsnak megfelel sorrend alakult ki a rajtrcson: Hamilton-Alonso-Massa-Rikknen. Majd ugyan ebben a sorrendben is futottak be. A kt McLaren mg mindig flnyben volt, de elnyk Indianapolisban mr "csak" 10 msodperc volt a vrskkel szemben. (Alonso s Hamilton kztt egyre feszltebb lett a viszony, s a spanyol egyre rosszabb viszonyban llt csapatval is, klnsen annak vezetjvel, Ron Dennisszel.) gy tnt, hogy a mezny leggyorsabb piltjnak tartott Rikknennl gyorsabb a csapattrsa, Massa.

 

m mire kritikusai lertk volna a finn versenyzt, Franciaorszgban futamot nyert, mghozz gy, hogy a Ferrari megszerezte a 2007-es vben els ketts gyzelmt. A McLarennel szemben lert Ferrari is feltmadni ltszott: Massa indult pole-bl, s a vrsk fl percet vertek a harmadik helyen befut Hamiltonra. Alonso a hetedik lett. A vilgbajnoksgban a sorrend nem vltozott, de mind a ngy lmennek kt-kt futamgyzelme volt ekkor.

Angliban, br a hazai kznsg eltt versenyz Hamilton lett a pole, Rikknen nyerte a futamot. Ezzel jra bajnoki eslyesknt emlegettk. Mivel mgtte Alonso Hamilton sorrendben futottak be az Ezstnyilak, Alonso faragott egy keveset a htrnybl. Mivel Massa csak az tdik helyen zrt, ezrt Rikknen egy ponttal el kerlt a ba

 
gy krtem meg a Kedvesem kezt
 
Linkek
 
Írásaim
 
Trianon
 
Sikertörténetek
 
M.A.G.U.S. cuccos
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG