
Sergio Scaglietti karosszriaptõ mûhelye mr akkor mûkdtt Modenban, amikor Enzo Ferrari autgyrtsra adta fejt. A fldrajzi kzelsg mellett a kt frfi bartsga is hozzjrult ahhoz, hogy az tvenes, hatvanas vek legszebb, Pininfarina ltal tervezett Ferrarijait a Scaglietti mûhely ptette meg. Az zleti egyttmûkds a hetvenes vekben a karosszriaptõ mûhely felvsrlsval rt vget. A Ferrari azta is j hasznt veszi az alumnium-megmunkls tern szerzett tapasztalatoknak, mint arrl legjabb modelljk lttn is meggyõzõdhetnk.

A tpusjelzst ezttal is a hagyomnyok szerint formltk meg, az elsõ szm a motor lkettrfogatra (5,75 liter kerektve 6) utal, a msodik kettõ a hengerek szmt jelli. A karosszrit is egy rgi tpus ihlette, egszen pontosan az 1954- ben megalkotott Ferrari 375MM Berlinetta Aerodinamica Sergio Scaglietti. Az autt az olasz filmrendezõ, Roberto Rossellini rendelte felesge, Ingrid Bergman szmra. A modern vltozatot a Pininfarina stdi, azon bell is a japn Ken Okuyama tervezte, a Ferrari s a Maserati mrkk vezetõ formatervezõjnek, Frank Stephensonnak a felgyelete mellett. A hûtõrcs a lkhrtba kltztt, a hangslyos V forma a srvdõkbe is thzdik. A fnyszrk kzs borts al kerlnek az irnyjelzõkkel. Az oldalfal jellegzetes mlyedse elõszr az 1953-as vjrat Corvette-en volt lthat, ksõbb a 375MM Berlinettn is szerepelt. A Scaglietti nevet ezen tl mg az aut felptse is indokolja, ez ugyanis a mrka elsõ, tizenkt hengeres, teljes egszben alumniumkarosszris autja.

A torzis merevsg 60 szzalkkal nõtt az elõdhz kpest, az nsly viszont 60 kg-mal kevesebb. Az elrt javuls a mretek vltozsa fnyben mg jobb, a 612-es ugyanis 13,9 centivel hosszabb, 3,7-tel szlesebb, 4,4- gyel magasabb a 456-osnl, a tengelytv 35 centivel lett nagyobb. Ez utbbi mret j arnyokat ad az autnak: az elsõ tlnyls rvid, a motorhztetõ nagyon hossz. Ennek oka, hogy a Scaglietti az elsõ Ferrari, ahov orrkzpmotorknt ptettk be a V12-est, amely gy lejjebb kerlhetett. A slyeloszls is mdosult, az 1840 kg-os tmeg 54 szzalka jut a hts tengelyre.

A nvekeds oka elsõsorban mgis az utastr mretnek nvelse volt. A 2+2 lses belsõ kialakts megmaradt, s lltlag mr nemcsak az ellensgeket clszerû htra ltetni, rvidebb utakon a tulajdonos mr j bartokkal is prblkozhat. A nagy oldaltarts lsek bõrkrpitozst kapnak – csakgy, mint a mûszerfal. A sportos hangulatrl az alumniumbettek gondoskodnak. A mûszeregysgen bell termszetesen a fordulatszmmrõ kerlt a fõ helyre, tõle jobbra a sebessgmrõ, balra pedig egy tbbfunkcis kijelzõ tallhat. A csomagtr befogadkpessge 25 szzalkkal nõtt, 240 literes, a puszta szmnl sokkal fontosabb a leendõ tulajdonosok szmra, hogy kt golftska is belefr. A dupla kerek hts lmpkat ismtlik a diffzor mellett elhelyezett kipufogvgek. A meredeken emelkedõ vvonal hatst erõstik a kerekek. Ell 245/45-s abroncsok feszlnek 18 colos kerktrcsn, htul 285/40-es gumik prbljk az aszfaltra juttatni a tizenkt hengeres motor erejt. Manapsg mr a patins sportkocsigyrak, mint a Ferrari sem hagyhatjk figyelmen kvl a vsrli ignyek vltozst, gy ha nem is verik nagy dobra, de a 612-es az elsõ olyan maranelli sportkocsi, amely elektronikus menetstabilizlt kap. Igaz, hogy a futmû felptsrõl mg nincs hivatalos informci – ell-htul kettõs keresztlengõkaros konstrukcirl hallani –, de biztos, hogy az aut menettulajdonsgai menetstabilizl nlkl is kitûnõek lesznek. Az ESP kikapcsolhat, az aktv lengscsillapts szria.

A cl a htkznapi hasznlhatsg, a legnagyobb nehzsg a hatalmas teljestmny. Az 575M mdostott, 65 fokos hengerszgû V12-esnek teljestmnye 540 lerõ. A szvsor s a kipufog talaktst a motorvezrlõ elektronika tprogramozsa egsztette ki, gy jn szsze a 25 lerõs teljestmnynvekeds. Jelentõs a vltozs a 456-oshoz kpest, az j gran turismo pontosan 98 lerõvel erõsebb. gy szinte magtl rtetõdõ a llegzetelllt menetteljestmny. A Scaglietti a 100 km/ rs sebessget 4,2 msodperc alatt ri el, a vgsebessg valahol 315 km/ra felett van. Taln nem vletlen, de a kzvetlen vetlytrsak kzl csupn a Ferrari 575M tudja egy tizedre megkzelteni ezt a gyorsulst.

Elõzetes becslsek szerint az autrt nagyjbl 54 milli forintot kell fizetni – akr a budapesti kereskedsben. A pontos vtelrat mg az idn nyilvnossgra hozza az olasz cg. A forgalmazs a jvõ v tavaszn kezdõdik, addig mr csak azt kell kitallni, hogy az elsõ rendszmtblt hol s hogyan rgztik a Ferrari 612 Scaglietti orrn!

|