
"I want out!!!"
Ha lenne a metal zennek mzeuma, akkor a killtott hressgek kztt mindenkppen ott szerepelne az a nmet egyttes, mely a fmipari nmet nemzeti bajnoksg els osztlyban taln a leghresebb csapatt vlt. Jllehet, indulsa ta mr vannak, akik tlszrnyaltk a stlusalapt „,mestert”, m az biztos, hogy - s akkor maradjunk a sportnl-ha a tornhoz hasonlan az elszr bemutat szemlyrl neveznnek el egy-egy gyakorlatot, illetve stlust, a speed-metalt minden bizonnyal az egytes nevn emlegetnk.. Ez az 1984-ben alakult zenekar ugyanis egy olyan zenei vilgot hozott ltre, mely vglegesen kialaktotta az n. euro-power metal arculatnak f vonsait, kezdve a ktlbdobos sebes riffelstl a magasan szrnyal, himnikus dallamokig, az epikus tmktl a „happy” metl mkz danolszsig. A csapat nlkl valsznleg nem - vagy ms- lenne manapsg a skandinv dallamos-metal birodalom, a szimfnikus olasz szntr, vagy a nmet teuton speed-lovassg is. Vajon mi lehet ennek a zenekarnak titka, krdezhetnnk. A j zenszek? A megfelelen agresszv, m mgis knnyen befogadhat zenei vilg? A szintn stlusalapt nekes? Vagy csupn csak j idben voltak j helyen? Ki tudja, minden bizonnyal a felsorolt tnyezk egyttesen hoztk ltre azt a ma is l s alkot metal legendt, melynek neve Helloween.

A Helloween trtnete 1978-ra nylik vissza, a Gentry nev hamburgi zenekarhoz, melyben kt fiatal nmet gitros - kik nekelni is szerettek- Kai Hansen s Piet Sielck brndozott nagy v karrierrl. 1981-ben Second Hell-re vltoztattk nevket, s nem sokkal ezutn csatlakozott hozzjuk kt tehetsges zensz, Markus Grokopf (ex-Traumschiff) basszgitros s Ingo Schwichtenberg dobos. Sielck azonban gy dnttt, plyt vlt, s jllehet maradt a zene mellett - hangmrnk lett- elhagyta a bandt, mely akkor mr Iron Fist nven mkdtt. 1982-ben egy helyi zenekar, a Powerfool gitrosa, Michael Weikath felismerte Hansen tehetsgt, s megprblta tcsbtani sajt bandjba. Mivel ez nem ment, gy dnttt, akkor fog csatlakozni vaskl szomszdkhoz. A szorgos underground munknak hamarosan meg lett az eredmnye: a Noise nev kiad felkrte az akkor mr klubszinten igen ismert zenekart, hogy szerepeljenek a hamarosan megjelen Death Metal bemutatkoz-vlogats albumon. A fik megrltek a felkrsnek, s mivel nevket tl sablonosnak talltk, Helloween-re vltoztattk t. Schwichtenberg javaslatra a szban szerepl „o” bett egy tkre cserltk fel, ami aztn a csapat vdjegyv vltozott. A vlogatson a ksbb alapmv vltoz „Metal Invaders” egy lassabb vltozata szerepelt, s az eredetileg a Powerfool-nak rdott Weikath szm, az Oernst Of Life.

1985-ben jelent meg a stlusalapt kislemez, a Helloween, melyet pr hnap mlva kvetett a Walls Of Jericho, rajta a Metal Invaders gyorsabb, agresszvebb vltozatval. Az album azon ritka lemezek kz tartozik, melyrl minden szm klasszikuss vlt, kezdve a Ride the sky-tl az ultragyors How Many Tears-ig. A nmetek a galoppoz tempkat a vgtval vltogatva olyan lovassgi rohamot intztek a hallgatsg ellen, melyben a harci krtk leomnlasztottk Jericho falait, s a heavy metal trvnyt a kritikusok is feltett kzzel ismertk el. A nagylemez utn mg megjelent a Judas LP, majd az azt kvet koncertsorozat j metal nagygykat avatott. Az l eladsok rbresztettk Hansent, hogy hangja nem a legmefelelbb a hatalmas turnkhoz, gy a koncertsorozat vgn mr Ralf Scheepers a Tyran-bl vgta ki a magas c-ket. Scheeper azonban nem akart csatlakozni a Helloweenhez (persze ksbb mgiscsak sikerlt egy bandba sszejnni a kt fenomnnek, de az egy msik trtnet) Szerencsre a turn vgre megtalltk azt az idelis nekest, ki 18 ves kora ellenre brmit ki tudott nekelni, technikja s hangja pedig a Helloween aranykornak egyik legfbb lettemnyesv vlt. Az aranyhang nekest Michael Kiske-nek hvtk, kivel aztn raktaknt trtek a cscsra. 1986 vgn egy dupla album ignyvel jelent meg a csapat a Noise-nl, akik azonban zleti megfontolsbl elutastottk a tervet, gy 1987 -ben csupn az els rsze jelent meg a metal klasszikus lemezei kz bekerl "The Keeper Of The Seven keys"-nek.

A lemez aztn nagyot robbant, Amerikban s Japnban is metlfanok ezreit tette tkfej-rajongv. Az olyan power-speed bombk, mint a Future word, vagy az I’m Alive npszerek lettek a kemnyebb, s a dallamosabb zent szeretk krben is, az epikus Helloween-nel pedig a csapat progresszvebb oldalt is sikeresen bemutatta . A sikert meglovagolvn aztn 1988-ban kiadsra kerlt a msodik rsz. Ha van az euro powernek alapmve, akkor a Helloween Keeper of the seven keys 2. albuma az. A banda olyan magassgokba emelkedett, ,ahol bizony nehz volt megmaradni, amit a ksbbiek igazoltak is. De 1988-ban a Helloween sikere cscsn volt, ,a lemez vilgszerte az eladsi listk cscsn pompzott. Az MTV meghvta a bandt egy turnra az USA-ba, ami Headbanger’s Ball Tour nven hreslt el ksbb, ,olyan csapatok trsasgban, mint az Exodus s az Anthrax. Weikath megrta az Eagle Fly Free-t, Dr. Stein-t, s az epikus metlntk etalonjt, ,a Keeper Of The Seven Keys-t. Hansen fejbl pattant ki az azta is az egyik leghresebb Helloween nta, az I Want Out, illetve a March of time. A fiatal nekesnek rhattak brmit, fantasztikus hangterjedelmvel kinekelte a hallgatt a brnacibl.

Az album egyenesen folytatta azt az utat, ,ami az els rszen mr tapasztalhat volt. A fik visszavettek a Walls of Jericho s a Judas LP-k agresszivitsbl, dalaik, ha nem is puhultak el, de azrt jval dallamosabbak lettek. Persze speed bombk itt is akadtak szp szmmal, m az I Want Out, s a Dr. Stein olyan rkslgerekk vltak, melyek utat nyitottak a metl zent annyira nem kedvelk tborba is. A lemezen minden megtallhat volt, ,ami a mai neopower stlust jellemzi: nagyzenekari intro, germnos speedels, egy-kt slger, klasszikus ihlets dalok, komolyzenei bett, s sszetett, , epikus darab. Fantasztikus, hogy ebbl az egy lemezbl aztn mennyien tpllkoztak.

A fantasztikus siker azonban tl gyorsan jtt, az egyttes tagjai nem tudtk feldolgozni a hirtelen egekig szk elvrsok okozta stresszt: a bandn belli szemlyi problmk Kai Hansen kivlshoz vezettek, ki megalaptotta a germn-metl msik alapvet csapatt, a Gammaray-t. Hansen helyre Roland Grapow kerlt Hamburgbl, s a vilgturnt mr vele fejeztk be. 1989-ben kiadtk a tbb cmen is megjelen Live in the U:K. albumot, s a Noise kiad-rezvn a viharfellegeket, gyorsan kt vlogats albumot is a piacra dobott (The best, The Rest, The Rare s Pumpkin Tracks cmmel.) A problmk aztn egy perben eszkalldtak, mely sorn Helloween nem tudta maradktalanul rvnyesteni a kvetkez album kiadsnak terveit, s az 1991-ben kiadott Kids Of The Century single mr jelzett valamit a megvltozott irnyvonalbl. A Pink Bubbles Go Ape, jllehet kereskedelmileg sikeres lett, a rajongk krben azonban finoman szlva is megosztott vlemnyeket generlt. Jllehet, az albumra 600 000 dollrt kltttek, mind hangzsa, mind bortja (mind a cme, melyben senki ne keressen rtelmet) katasztroflisra sikeredett. A promci sem volt kielgt, s Kiske a Chameleonon kiteljesed akusztikus mnijnak is mutatkoztak a jegyei.

A szakma, s a kznsg is megtkzve fogatta az albumot, a rajongk a Keeper 3-at vrtk, a kritikusok pedig egy egszen msfajta tovbblpsi szndkot, vagy utat. Most, majd 15 v elteltvel meghallgatva az albumot, ki lehet jelenteni, hogy nem volt azrt annyira rossz, st, akadtak egsz j pillanatai is. Persze egy Keeper albumhoz viszonytva valban gyengbbnek tnnek a dalok, m ez nem mindegyik szmra igaz:nekem a mai napig vannak olyan kedvenceim, melyeket a Keeper albumokkal egytt is meg tudok hallgatni (Kids of the century, Number One, Goin’ home) , a "The Chance", "Mankind" s a "Someone's Crying" pedig mig is npszerek, a koncertek biztos befuti.
A problmk gykere ismtelten a szemlyi konfliktusokban keresend: az egyttes a Kiske/Schwichtenberg, s Weikath/Grapow klikkekre szakadt. Weikath rezte, hogy hamarosan kenyrtrsre kerl sor, gy mr ebben az idszakban megprblta bartjt, Andi Derist tcsbtani a Pink Cream 69-bl.Deris azonban egyenlre maradt. A fik rezvn a bajt, kapkodni kezdtek, melynek eredmnye az 1993-ban megjelen Chameleon album lett. Jllehet ismt Tommy Hansen volt a producer, a lemez megpecstelte a zenekar sorst. Az album eklektikussga egyenes lekpezdse az egyttes tagjai akkori kapcsolatainak, Kiske idegllapotnak s lassan elhatalmasod akusztika-mnijnak, valamint az elvrsok slynak egy viszonylagosan rosszul sikerlt album utn. Elg, ha csak a lemez szerzit nzzk meg: a szmok alapjn hrom szerz szlalbumrl van sz, olyan zenei vilgkpekrl, melyek elgg eltrnek egymstl s jval tlmutatnak az addig megszokott Helloween univerzumon.
A hangvtel is jval borongsabb, sszetettebb, mint az addig megszokott Helloween happy rzs, a szmok pedig igen nehezen emszthet, progresszv alkotsok, sok lass, akusztikus rsszel, nhol jazzes betssel, hangszerkavalkddal. A hosszabb, kifejtsebb szerzemnyekben persze felti fejt a jellegzetes Helloween dallamvilg, m annak inkbb a depresszv oldala, - belasstott, m furcsa md azrt flbemsz dallamok. A progresszivits olyan forrsokbl is mert, mint a hetvenes vek pszichedelikusabb rockzenje (revolution now) a harmincas vek dixiland-es jazze (when the sinner), illetve a sabbath borongs vilga (I believe. )
Kiske termszetesen jl teljestett a dalokban, m ez kevs volt a sikerhez. Mivel mindenki a Keeper albumok harmadik rszt vrta kzrthet dallamokkal, sodr tempval, hzs riffekkel, rtetlenl lltak az abszolt nem Helloweenes dalok hallatn, melyek nemcsak, hogy a heavy metl, de nhol a metl kereteibe sem frtek bele.
A Chameleon turnja is rosszul sikerlt,a Japn fellpsek sorn Schwichtenberg teljesen a drogok hatsa al kerlt, s kptelen lett folytatni a jtkot, helyt egy session dobos, Richie Abdel-Nabi vette t. A problmk betetzseknt az EMI kirgta a bandt, s az j album felvtelnek megkezdse eltt kt httel bekvetkezett az, ami mr rgta rleldtt: Kiske elhagyta a Helloweent.(nem akarok tbb a metal kurvja lenni, hangzott hress vlt indoka, ht remlem, azrt mg egy-kt fuvarra hajland lesz:D). Weikath persze kapva kapvn az alkalmon, ismtelten megkrnykezte Derist, ki - mivel abban az idszakban nem nagyon futott a Pink Cream szekere- gy dnttt, tesz egy prbt a levitzlett tkfejesekkel. 1994 elejn meglett az j dobos is, Uli Kusch szemlyben., s a Castle Communications is szerzdst kttt a bandval. Ettl fggetlenl a szakrtk, s a rajongk tbbsge is gy gondolta, vge a banda karriernek (Ne felejtsk, 1994-et runk, a heavy metal tetszhalott llapotnak slyos veibe lptnk.) Weikath-k is tudtk, amennyiben a kvetkez album is bukta, vgleg lehzhatjk a rednyt. A Master Of The Rings azonban - ha nem is idzte fel a rgi sikereket- kedvez fogadtatsban rszeslt: a nmi ( msok szerint igen sok) Pink Cream zzel is elltott Helloween albumnak sikerlt remnyt kelteni az elprtolt rajongk krben s Andi Deris is bizonytotta, hogy lehet let Kiske utn .Alig egy vvel ksbb egy bnus lemez is kiadsra kerlt, nem kevesebb, mint ht B oldalas szerzemnnyel. 1995 mrciusban azonban ismt ksrtett a mlt: a teljesen sszeomlott volt dobos, Scwichtenberg Hamburgban ngyilkos lett. Az emlknek ajnlottk aztn a mr teljen kiforrott, jabb stlusban fogant kvetkez lemezt, a The Time Of Oath-ot. Az 1996-os anyag egy olyan jellegzetes Helloween album lett, mely remekl tvzte a megszokott - s elvrt - dallamvilgot a modernebb zenei megoldsokkal. A Nostradamus ihlette lemez bivalyers soundja, s helyenknt meghkkenten agresszv riffjei bizonyra mosolyt csaltak azok arcra is, kik az elmlt vek alatt elfordultak a csapattl, s a rgi rajongk is rlhettek, hogy kedvenck az idk szavnak megfelelen meg tudott julni- a korbbi rtkek megtartsval.
Ami rgtn feltnhetett a hallgatnak, az a szokatlanul kemny hangvtel. Persze vannak a lemezen lgyabb szerzemnyek, mint az If I Knew, vagy a Million to One, m az olyan speed-power bombk, mint a szinte thrash-be hajl We Burn, a zakatol Before The War, vagy a svt Kings will be Kings szinte visszanylnak a Walls of Jericho kemnyebb vilghoz. Termszetesen nem maradhatott el a lemezrl a Helloweenre olyannyira jellemz bohckod happy dal, az Anything my mama don’t like, s a zszlshaj megaslger sem, mely stlusosan a Power cmet kapta. A lemezen kt hosszabb, kifejtsebb dal is helyet kapott. A Mission Motherland a Helloween trtnetnek taln legtksebb riffjvel indul, bombasztikus dallamtmval operl, s vilgzens betttel rendelkez induls csoda, a The Time of the Oath pedig monton riffels, nyomaszt- szinte Sabbathos- vilg, m flbemsz refrn dal, Trouble-s zakatolssal s doomos belassulssal.
A turn aztn visszahozta a rgi sikereket, melyet a hat hnappal ksbb kiadott „High Live” koncertalbum is remekl prezentl. A Japnban igen ers rajongtborral rendelkez banda meg is hllta a belje vetett bizalmat (1996-ban a BURR nev japn magazin ket vlasztotta az v metl bandjnak), s 1998-ban egy 4 CD-bl ll Box setet jelentettek meg (Pumpkin Box) a legnagyobb sikerekkel s rdekes interjkkal.
A kvetkez sorlemez bizonytotta, hogy a banda nem a mlt morzsit csipegetve akar vegetlni; idnknt olyan staccato riffek jnnek szembe, amiket mondjuk egy Annihilator-lemezen vrna az ember. A bedurvts azonban nem ment a sznvonal rovsra, mindssze csak egy jabb sznnel tettk gazdagabb a Helloween palettt. A slyossgot kivlan ellenpontozzk a tovbbra is jelenlv dallamok, mind az nek, mind a gitr szempontjbl, Deris hangjnak pedig tovbbi rnyalatait ismerhettk meg, kezdve a Halfordos sikoltozstl a megabrutl Push-ban, folytatva Lemmy-s drmgsig a Laudete Dominum-ban. Nem vletlen, hogy az Iron Maiden elbandjaknt turnzhattak: sokak szerint az akkori idszakban helyet cserlhettek volna a fbandval is. 2000-ben a sikerek hatsra kiadt vltottak, eltte azonban - a szerzdsek rtelmben kihoztak mg egy lemezt a Castle gisze alatt: ez volt a feldolgozsokat tartalmaz „Metal Jukebox”, rajta azzal az ABBA feldolgozssal, mely a vilgnak csfjra lemaradt a metal tribue to ABBA albumrl. Az j kiad a metal nagygy Nuclear Blast lett, s a produceri szkbe is a heavy metal j prftja, a halottbreszt Roy Z lt. A vltozsnak meg is lett az eredmnye: a The Dark Ride minden idk legslyosabb, legmodernebb s legsttebb Helloween albuma lett, mlyre hangolt gitrokkal, komor dallamokkal, modern riffekkel. A kezd sampleres, horrorszer nyitny utn a Mr. Torture dhdt zakatolsa , az Escalation gpszer dohogsa, a Mirror, Mirror monoton rlete, a the Departed depresszv seglykiltsa, s az Inmortal tragikus szerelmi hangulata bizony nem a szokvnyos happy metal feelinggel bortotta be a lemezt (azt egy gysztkfej tette a fekete alapon). Nos, br elg rossz eladsi eredmnyeket produklt az album,(pedig ha jobban megfigyeljk, bizony ott vannak a szmok mlyn a helloween-i dallamok , jllehet szlelsket megnehezti a jtkony sttsg) , a szakma szerint ez volt a Helloween egyik legelremutatbb lemeze, olyan utat jellve ki, melyet aztn egy msik csapat jrt be, de errl ksbb. Weikath azonban egyenlre nem akart ezen az irnyvoinalon maradni, - egybknt is mindig a knnyedebb hangvtel, "cukormzas", speedel szmokhoz ragaszkodott- s ez jabb konfliktusokat okozott a csapaton bell. Grapow s Kusch elkpzelsei a Dark Ride vilgt tkrztk, m a banda msik fele Weikath mell llt, gy a turnt kveten a kt stt utaz (a dark ride egybknt az amerikai szlengben a kbtszeresek utols lvses tjt is jelenti) kivlt a csapatbl.s megalaktottk a Masterplant, melybe nekesnek a svd csodapacsirtt, Jorn Lande-t sikerlt megnyernik.
2001-ben, a kivlst kveten Mark Cross kerlt a dobok mg a nmet Metallium-bl. A gitros szemlye azonban tovbbra is krdses maradt.Egy ideig gy volt, hogy sikerl leszerzdtetni Henjo Richter-t a Gammaray-bl, m a producer, Charlie Bauerfeind javaslatra a Freedom Call zensze mellett dntttek. Sascha Gerstner j vlasztsnak bizonyult mind emberi, mind zenszi kvalitsait tekintve, gy a csapat mr btran nekilthatott az jabb albumnak. a felvtelek kezdetnl azonban ismt bettt a krach: Cross megbetegedett, s nem igazn volt kpes feldobolni a tmkat. A csapat knytelen volt Mikkey Dee-t (Motrhead, ex King Diamond) felkrni, hogy a felvtelek alatt ideiglenesen segtse ki ket. Sajnos mivel Cross betegsge tartsnak bizonyult, a lemez turnjn mr Stefan Schwarzmann (ex Accept, ex UDO) lt a brk mg. A "Rabbit Don't Come Easy" (ismt egy furcsa cm, az let nehzsgeire utal) visszatrst jelentett a speedelsebb, dersebb vilghoz, jllehet azrt itt is vannak modernebb megoldsok: a Never be a star az egyik legnagyobb menetels himnusz lehet,a Sun 4 The Word pedig visszautal a Dark Ride modernebb megkzeltsre. A lemez nagyobb rsze azonban a knnyedebb, slgeresebb irnyvonalat kveti- sajnos azonban hinyzik bellk az Oath s a Better than raw dhdt spiritusza- radsul a lemez zrszma, az epikusabb Nothing To Say reaggie-s temeivel meg sem kzelti az egybknt remekl kidolgozott "tbbtteles Helloween szimfnikat".Hiba nyltak vissza a nyolcvanas vekhez, a szintzis nem igazn sikerlt, ezttal nem sikerlt olyan monentumot alkotni, ami egysgbe foglalta volna az egybknt j dalokat is tartalmaz lemezt. A rabbit turnja 2003 szeptemberben kezddtt, hatalmas show-val, a rage vendgszereplsvel (no, pont nem ket kellett volna, a rushba gyazott power istenek bizony a budapesti koncerten lejtszottk a sznpadrl mainstream kollgikat).Sajnos Schwarzmann egyesek szerint szemlyes okok, msok miatt pedig mert nem tudta lejtszani a gyors speed tmkat, otthagyta a zenekart, amely gy dnttt, hogy megvalstja a rajongk rgta vrt lmt, a Keeper of the seven keys harmadik rszt. Az j dobos Dani Lble lett a Rawhead Rexx volt tse, kinek aztn mltbli tevkenysgbl, s a kijrt speed iskolbl addan nem jelentett gondot a percenknti 190-es temp sem. A Keeper III. 2005-ben jtt ki, dupla formtumban, s ezzel a cmmel igen sok kockzatot vllaltak a srcok. A Keeper I-II. a heavy metal alapmvei lettek, tbb nemzedk ntt fel dalaik bvletben. Az regebb rajongk a cm hallatn jra akartk lni a rgi varzst, a fiatalok pedig szerettek volna gy lelkesedni az anyagrt, mint apik tettk azt az els kt rszrt.
Nos, a szndk megvalstsa felemsra sikerlt. Ami most jn, az a szubjektv vlemnyem, valsznleg sokan nem rtenek velem egyet, azoktl elre is elnzst krek.Szmomra a Helloween ktfajta dimenziban alkotott nagyott: az epikus szmok vilgban, s a tiszta, egyszer slgerek szintjn: A Keeper III. kt hossz szma maradktalanul bevltotta a vrakozsaimat: az els a nyolcvanas vekbeli fantasy emlkeket idzi fel bennem, a msik pedig progresszv dallamorgit zdt rm, olyan refrnnel, melytl az "egyszerbb" lnyok kedvenc llatnak bre bort el. A kedvenc egyttnekeltets slgert is megkaptam a Silent Rain kpben, m mindezek mellett gy rzem, sok ez a 78 perc, s a lemez a vge fel tlttths jelleget lt. Mindenesetre a lemez pozitv oldala annyira ers, hogy mondhatom azt: nem csaldtam.
Elrkeztem a jelenhez, s a jv sejtelmesen bizonytalan. Hogyan tovbb? Keeper ngyre valsznleg mr nem szmthatunk, m Kiske s Kai Hansen kzeledse a Helloweenhez felvillantja minden rajong titkos lmt: a reuniont (hacsak egy koncertsorozat erejig is).
S hogy mennyire relis ez? Kiske hv lett, s az AOR szntren prbl az lvonalba trni, a kvetkez szlalbuma valsznleg vzvlaszt lesz a tovbbiakat tekintve. Kai Hansen remekl megvan a jval egyenletesebb teljestmnyt nyjt Gammaray-ben, de ha kpes flrerakni a rgi srelmeket, taln egyeztetni tudn a kt csapat koncerttervt. Az ms krds, hogy Andi Deris mit szlna ehhez, s hogy mennyire lenne etikus a reunion meglpse (Deris annak idejn nem volt hajland Kiske-t kitrni a csapatbl).Mindenesetre az biztos: a Helloween az j vezredben is tbb -kevsb megrizte azt a sttuszt, amit a nyolcvanas vektl fogva elrt: az j albumuk megjelense mindig a heavy metal nagyon vrt pillanataihoz tartozik, s ennl azt hiszem nincs sok fontosabb egy metalcsapat letben. Jericho falait mg mindig dngetik a riffek!
Discogrfia:
Soralbumok:
Helloween EP - 1985
Walls Of Jericho - 1985
Keeper Of The Seven Keys Part I - 1987
Keeper Of The Seven Keys Part II - 1988
Pink Bubbles Go Ape - 1991
Chameleon - 1993
Master Of The Rings - 1994
The Time Of The Oath - 1996
Better Than Raw - 1998
The Dark Ride - 2000
Rabbit Don't Come Easy - 2003
Keeper Of The Seven Keys Part III.- The Legacy - 2005
Koncertlemezek:
Keepers Live - 1989
I Want Out Live - 1989
Live in the UK - 1989
High Live - 1996
Vlogatsok, feldolgozsok,karaoke albumok:
Helloween/Walls Of Jericho/Judas - 1988
Pumpkin Tracks - 1989
The Best, The Rest, The Rare - 1991
Keeper Of The Seven Keys Parts 1 & 2 - 1993
Pumpkin Box - 1998
Karaoke Remix Vol. 1 - 1998
Karaoke Remix Vol. 2 - 1998
Metal Jukebox - 1999
Treasure Chest - 2002
A zenekar tagjai:
Andi Deris - nek (1994-napjainkig)
Michael Weikath - gitr (kezdetektl-napjainkig)
Sascha Gerstner - gitr (2002-napjainkig)
Markus Grosskopf - basszusgitr (kezdetektl-napjainkig)
Dani Loeble - dob (2005-napjainkig)
Korbbi tagok:
Kai Hansen - nek (kezdetektl-1986) - gitr (kezdetektl-1988)
Michael Kiske - nek (1987-1993)
Roland Grapow - gitr (1988-2001)
Ingo Schwichtenberg - dob (kezdetektl-1993)
Uli Kusch - dob (1994-2001)
Mark Cross - dob (2001-2003)
Stefan Schwarzmann - dob (2003-2005) |