A helikopter olyan aerodinamikus lgi jrm, amely motor segtsgvel forgatott szrnyakkal tudja nmagt a levegbe emelni. Replsi magassgt s irnyt nem szrnyakkal s vezrskokkal, hanem a forgszrnyak llsszgnek vltoztatsval tudja szablyozni. A helikopter sz a grg helix (csavar) s pteron (szrny) szavakbl keletkezett. A motor meghajts helikoptert a szlovk szrmazs Jan Bahyl tallta fel. Az els stabil, sorozatban gyrtott tpust Igor Sikorsky tervezte.
A merevszrny gpekhez kpest a helikopterek sokkal sszetettebbek, drgbbak, krlmnyesebb a fenntartsuk s kisebb a teherbrsuk. Jelents elnyk, hogy a helikoptert a levegben tart felhajter megteremtshez a helikopternek nem kell viszonylag nagy sebessggel mozognia, mint a replgpeknek: a helikopter kpes egy helyben fggeszkedni, htrafel haladni, s mindenek felett fgglegesen egszen kis helyen is le- s felszllni. Pusztn a tltllomsok helye korltozza mozgstert.
Felhasznlsi terletei
Egyarnt tlt be civil s katonai szerepet, belertve csapatszlltst, tzoltst, hajk megkzeltst, sebesltek szlltst, civil s rendrsgi megfigyelst, valamint teherszlltst.
A helikopter trtnete
Fbl kszlt rptet jtk
I. e. 400 krl a knai gyerekeknek volt egy ehhez hasonl jtkuk. Vletlen egybeess, hogy a Wright testvrek gyermekkorukban kaptak egy ilyen rptet jtkot, amely teljesen lenygzte ket. A kereskedelem rvn ez a jtk bejrta egsz Eurpt, valamint egy festmny is kszlt rla.
Az els elkpzels egy emberszllt helikopterrl Leonardo Da Vinciben fogalmazdott meg a 15. szzadban, de csupn a 20. szzadban, a motormeghajts replgpek utn kezddhetett meg gyrtsuk. Ezen gpek ttri tbbek kzt Jan Bahyl, Asbth Oszkr, Louis Breguet, Paul Cornu, Juan de la Cierva, Emile Berliner, Ogneslav Kostovic Stepanovic s Igor Sikorsky voltak. Az els irnytott replst Ral Pateras de Pescara vgezte el Buenos Airesben 1916-ban.
A felhajter
A hagyomnyos, merevszrny replgpek azon az elven mkdnek, hogy a gp szrnyai fltt s alatt elrehalads kzben lgnyomsklnbsg alakul ki, gy felhajter kpzdik. A helikopter ugyanezt a fizikai elvet hasznlja ki, azzal a klnbsggel, hogy csupn a rotorlaptokon keletkezik felhajter, nem a gp szrnyain (ha egyltaln vannak, a szrnyakon keletkez felhajter elhanyagolhat a rotorokon kpzd erhz kpest).
A rotor forgatsnak reakcinyomatka azonban az ellenkez irnyba forgatn a helikopter trzst, ezrt egy kisebb, vzszintes tengely hts rotort hasznlnak, ami ellenslyozza a forgatnyomatk hatst. Ezt a lgcsavart nhny modellnl belegyazzk a farokrszbe, gy kevsb krosodhat, kisebb veszllyel van a krltte tartzkodkra, s a lgellenllsa is kedvezbb.
Egy msik md az ellenttes forgs kikszblsre, ha kt, egyms fltt ellenttes irnyba forg rotort hasznlnak, mint pldul a Boeing CH–47 Chinooknl vagy a Kamov Ka–50-nl. Ezt a kt egyms feletti rotorelrendezs vltozatot koaxilis elrendezsnek nevezik. Ezt az elrendezst Nyikolaj Kamov terjesztette el az 1950-es vekben, s gyakorlatilag az sszes Kamov helikopter ezzel az elrendezssel kszlt.
Chinook
Dnt fontossg a helikopter megprdlsnek ellenslyozshoz szksges er belltsa. A farokrotor a hajtm teljestmnynek 30%-t felemszti, s nem segt a helikopter felemelsben vagy mozgatsban. ppen ezrt a helikopter farokcscst meghajltjk, hogy az nagy sebessgnl a lgramlst kihasznlva ellenslyozza a forgathatst s tbb ert hagyjon a frotornak. Ez azonban nehzz teheti az egy helyben lebegst szeles napokon.
Irnytott repls
Termszetesen a helikopternek is kormnyozhatnak kell lennie. Ezt a problmt a replknl viszonylag knnyen meg lehet oldani vezrskokkal s lgterelkkel, amik a lgramlat elterelsvel megvltoztatjk a haladsi irnyt. A helikopternl azonban a kis sebessg miatt ez nem elgsges.
A fggleges tengely menti elfordulst a farokrotor fordulatszmnak nvelsvel, vagy cskkentsvel lehet elrni, de ltalban a rotorlapok dlsszgnek vltoztatsval rik el. A duplarotoros gpeknl ezt a hatst a kt rotor eltr sebessggel val forgatsval lehet elrni. Ezeknek a vezrlse ltalban pedlokkal trtnik.
Az Eurocopter EC120B nyolclaptos farokrendszere
A helikopter megdntshez (elre, htra) s az oldalazshoz a rotorlaptokat az egyik oldalon megdntik, megvltoztatjk az llsszgt, gy az egyik oldalon nagyobb lesz a felhajter, mint a msikon. Ezt az eljrst ciklikus llsszg-szablyozsnak nevezik.
280FX Shark
A helikopter irnytsra a pedlokon kvl hrom vezrlrendszer szolgl. A kollektv kar (collective pitch control lever), ami az sszes rotorlapt llsszgt egyszerre vltoztatja (az emelkedst szablyozva).
A sebessgvezrl szablyozza a hajtm fordulatszmt. Ez ltalban egy forg markolat az elbb emltett karon. A helikopterek rotorjait egy adott fordulatszmra tervezik, s ettl csupn nhny szzalkkal szabad eltrni. Ezt a folyamatot ltalban a piltnak kell szemmel tartania, de egyes helikoptereken ezt egy szervo-visszacsatols automatika elvgzi a pilta helyett.
A ciklikus (cyclic) vezrl segtsgvel lehet a rotorlaptokat az egyik oldalon megdnteni s a helikoptert ezzel a vzszintes skban mozgsba hozni. Ez a vezrl ltalban a pilta eltti botkormny.
A rotorlaptok halads kzben az egyik oldalon a rotor fordulatszmval plusz a helikopter sebessgvel, a msik oldalon pedig a rotor fordulatszmval mnusz a helikopter sebessgvel mozognak, gy a kt oldalon klnbz nagysg felhajter lp fel. Ennek ellenslyozsra a rotorlaptvezrl rendszer s/vagy a laptok fel-le hajlst enged mechanizmus ciklikusan vltoztatja a rotorlaptok llsszget. Az elrenyomul s visszavonul laptok tnye szab korltot a helikopter sebessgnek.
AH64 Apache
Ha brmely szrnyon tl nagy az llsszg, belertve a rotorlaptokat, a szrny fltti lgramlat megtrik s eltnik a felhajter. Ezt aerodinamikus merevedsnek (tessnek) hvjk. Egy helikopter esetben ez hrom mdon fordulhat el.
1. Ahogyan n a helikopter sebessge, a laptok elrik a hangsebessget s lkshullmokat okozhatnak a lapt felett, ami a felhajter eltnshez vezet.
2. A visszavonul lapt kisebb sebessg relatv lgramlattal tallkozik, ezt a vezrlrendszer meredekebb tmadsi szggel prblja korriglni. Ha elg alacsony a relatv lgramlat s elg meredek a tmads szge, az aerodinamikus mereveds elkerlhetetlen. Ezt nevezik visszavonul pengemerevedsnek.
3. Ha alacsony fordulatszmon tl nagy tmadsi szget lltunk be, aerodinamikus mereveds kvetkezik be.
A helikopter br motormeghajts jrm, azonban kpes a laptok lendlett, valamint a lefel irnyul mozgst kihasznlni. A rotor magtl, mintegy "szlmalomknt" fog forogni. Ezt a mdszert autorotcinak hvjk, s ad nhny rtkes msodpercet a legnysgnek, hogy talljon egy leszllsra alkalmas helyet, ha a hajtm valamilyen okbl lell.
UH-1 "Huey"
A helikoptereket gy tervezik, hogy mg a hajtm lellsakor is mkdjn a farokrotor, gy meghajts nlkl is irnythat marad.
A ciklikus vezrlrendszer egyik rdekessge, hogy a laptokat 90-kal a kvnt haladsi irny eltt dntik meg. Ez azrt van, mert ha az ember megprbl megdnteni egy prg testet, pldul egy rotort, akkor az az erhats irnytl jobbra fog elmozdulni. Ezt giroszkopikus precesszinak nevezik. Ezrt teht a rotort 90-kal a kvnt irny eltt dntik meg. Pldaknt, az elrehaladshoz ell kevesebb felhajterre van szksg, mint htul, ezrt a pilta elretolja a botkormnyt. A helikopter vezrlrendszere a dntert 90-kal eltolja a rotor forgsirnyval szembe, jobban nyomva a rotort oldalrl, mint ellrl vagy htulrl.
A feltallknak sok-sok vbe tellett, mire felismertk ezt a folyamatot, s sikerlt thidalniuk ezt a problmt.
A rotormeghajts korltai
A helikopter legszembetnbb htrnya a replgpekhez kpest alacsonyabb vgsebessg. A jelenlegi cscsot a Westland Lynx tartja 400 km/h-val. Szmos oka van annak, hogy egy helikopter mirt nem replhet olyan gyorsan, mint egy repl.
Lebegs kzben a rotorlaptok cscsai a laptok hossza ltal meghatrozott sebessggel mozognak. Egy mozg helikopternl azonban az elrehalad laptnak a leveghz viszonytott sebessge sokkal nagyobb, mint mag a helikopter s akr a hangsebessget is elrheti, ez rzkdst s lkshullmokat kelt. Elmletileg lehetsges spirlszeren forg laptokat hasznlni, de jelenleg nincs olyan anyag, ami elg ers, knny s rugalmas ehhez.
A legtbb rotor nem merev. Mivel az elrenyomul lapt ersebb lgramlattal tallkozik, mint a visszavonul, egy teljesen merev lapt azon az oldalon nagyobb felhajtert keltene s megdnten a helikoptert. ppen ezrt a rotorlaptokat "csapkodsra" – elhajlsra s csavarodsra terveztk, hogy az elrenyomul lapt felcsapdjon s kisebb tmadsi szget produkljon, ezzel kisebb felhajtert okozva, mint amekkort egy merev csinlna. Ezzel szemben a visszavonul pengk lefel hajlanak, gy nagyobb tmadsi szget rnak le s nagyobb felhajtert okoznak. Nagy sebessgnl a laptokra hat er miatt azok csapkodni kezdhetnek, ekkor a visszavonul laptok tl nagy szget rnek el, majd tlhzdnak. Nhny tpusnl a fed merev. A laptok sszetettek, melyek anlkl kpesek meghajlani, hogy eltrnnek. Lteznek teljesen merev laptosak is, melyek kivl helikoptereket alkotnak. Ezeknl a felhajtert ciklusonknt vltoztatjk a helikopter sebessgnek megfelelen. Ezt vagy a tmads szgnek vltoztatsval rik el, vagy pedig a hajtm ltal mkdtetett szvberendezssel, mely levegt szv be a laptokon keresztl.
Westland Lynx
A Bristol Type 192 Belvedere (ksbb tvette a Westland) dupla rotoros helikopter rakodternek hatalmas ajtaja s emelszerkezete volt, szemly- s csapatszlltsra, sebesltek s nagy terhek szlltsra. Mindssze 26-ot gyrtottak belle, 1961-tl kezdve a RAF-nl (Royal Air Force) teljestett szolglatot.
Meghatroz tnyez a rotorfej kialaktsa. Alacsony, vagy negatv gravitcis rtkeknl a lefel csapkod laptok eltallhatjk a farokrszt, vagy ms rszt a helikopternek.
A helikopterek klnsen rzkenyek a forgszl jelleg hatsokra. A rotor ltal lefel fjt leveg szlrvnyt kavar a rotor krl. Ha ezt tovbb fokozza a terep, szl, es, vagy tengeri hullmok tajtka, akkor elg felhajtert veszthet ahhoz, hogy lezuhanjon.
A 20. szzad vge fel a tervezk hozzlttak a helikopter hangjnak cskkentshez. Szmos civil egyeslet panaszkodott a zajos rendrsgi helikopterekre, ami tbb leszllhely bezrshoz s a helikopterek nemzeti parkokbl val kitiltshoz vezetett.
A helikopterek rzkdnak. Egy rosszul belltott helikopter akr szt is rzhatja magt. Ennek cskkentsre az sszes helikopter rotorjt magassg s dls szerint lltjk be. Nmelyeknek mechanikai figyelrendszere van, ami rzkeli a rezgseket s ellenrezgseket indt. ltalban szilrd viszonytsknt egy slyt hasznlnak, majd a laptok tmadsi szgt vltoztatva kisimtjk a rezgseket. A belltsok elvgzse nehz, mivel ehhez pontosan mrni kell a vibrcit. A legelterjedtebb mdszer villog fnnyel megfigyelni a rotorlaptok aljn lv festseket, vagy sznes lmpkat. A hagyomnyos mdszer sorn fehr krtval megjellik a laptok vgeit, majd megfigyelik, hogy milyen nyomot hagy a vsznon.
Hajn val leszlls
A heli deck egy sk, a hajkon gyakori kill elemektl mentes, helikopterek szmra fenntartott leszllhely, ltalban a hajk hts rszn (tatjn). A hajra val leszllst nmelyik helikopternl egy leereszt rendszer segti, mely egy kbelbl ll, ami sszekti a helikoptert egy szondval a fedlzeten. A kbel megfesztse segti a piltt a leszllsban, ksbb az rgzti a helikoptert a fedlzethez. Az eszkzt a Kanadai Haditengerszet fejlesztette ki s "Beartrap"-nek hvtk („medvecsapda”). Az Egyeslt llamok Haditengerszete erre alapozta a "RAST" rendszert, mely szerves rsze a LAMPS MK III (SH–60B) fegyverrendszernek.
Lamps MK III
Helikoptertpusok s azonostsuk
A hagyomnyos helikopterek azonostsnl hasznos dolog tudni, hogy a fldrl nzve a francia, orosz s ukrn helikopterek rotorja az ramutat jrsval szemben forog, mg az olasz, brit s amerikai az rajrssal megegyezen.
Nhny cg az USA-ban, pldul a Schweizer tvvezrls helikopterek kifejlesztsn dolgozik a jv harcterei szmra.
Folyamatban van a hibrid gpek gyrtsa, melyek egyestik a helikopter s a repl elnyeit. Ilyen pldul az 1950-es vekben ptett Fairey Rotodyne s a Bell Boeing Osprey, amelyet az Amerikai Haditengerszet rendelt meg. Ez lesz az els sorozatgyrtsban kszlt dnthet motoros lgijrm.