
A korbbiaktl eltren nem hatalmas meglepetsknt robbant be az auts vilgba a Ferrari legjabb zszlshajja. A tesztels hossz idszaka alatt ugyanis szmos kmfot kszlt, melyekrl most mr elmondhatjuk, meglehetsen pontosan elrevettettk a kszl modellt. Kzben a mvszi forma megalkotja, a Pininfarina elksztett egy koncepciautt Rossa nven, melyben mr elrevettette a kszl cscsmodell filigrn megjelenst, egyedi formj fnyszrit.

A Ferraritl szokatlan mdon elszr a hivatalos gyri tervrajzokat mutattk be FX nven, majd egy tokii formatervezi killtson az F140-esnek keresztelt prototpust. jabb meglepetsknt pedig nhny hnappal a szeptember vgi prizsi debtls eltt nyilvnossgra hoztk, hogy az aut a mrka alaptjnak nevt kapja: Enzo. Annak ellenre, hogy a Pininfarina kiss elrugaszkodott az F40-F50 formai vonaltl, a meghkkent megjelens gy is garantlt. Az Enzo mr ll helyzetben is lgszomjat vlt ki szemlljbl, megdbbent domborulatait egyenesen Formula-1-es testvreitl klcsnzte. Eldjeitl eltren viszont nem kapott hatalmas hts terelszrnyat, a hosszan elrenyl frontrsz s els lkhrt kialaktsa viszont egyrtelmen a versenyautkat idzi. Igaz, az F50 formjban is csrgedezett mr nmi F1-vr, s a Mercedes-Benz is hasonlt mvel kszl SLR szuper-sportkocsijval. A nmet vetlytrs viszont korntsem bszklkedhet olyan forms idomokkal, mint az Enzo szrnyal vvonala, melyet veg motorhzfedllel s a Lamborghini Murcilago stlusban egyszerre felfel s oldalra nyl utastrajtkkal toldottak meg.

Az F1-tma az utastrben is folytatdik, ahol sznszlas manyag bortsok, versenyauts lsek s -kormnykerk vrja a vezett. Michael Schumacherhez hasonlan a kagyllst minden vevnek szemlyre szabjk. A pedlok (csak kett tallhat az autban) tizenhatfle pozciban rgzthetek, mg a sebessgmr ra ngyszzig sklzott. Mellette szmos aprbb rt, s mg klmaberendezst is tallunk, a hifit s navigcis rendszert viszont mellznie kell a leend tulajdonosoknak. Manapsg a telefontl kezdve a rdi hangerejn keresztl a lgkondicionlig szmos funkcit vezrelhetnk autnk kormnykerekrl, keznk levtele nlkl. Az Enzo esetben kiss ms a helyzet, hiszen a kzti torped volnja teljes egszben a Formula-1-es autk stlusban szletett. Mgtte a tbbi Ferraribl is ismers sebessgvlt flek tallhatak, mg kzpen az ertvitel, fk, felfggeszts s kiprgsgtl belltsait mdosthatjuk. A kormnykerk kllin kaptak helyet az irnyjelzk, mg az U-alak fels rszre exkluzv fordulatszmmrt ptettek. A LED-sor a bal oldali zldbl kzpen srgba, majd a jobb oldalon piros fnyekbe megy t, ekkor a ftengely percenknt kilencezret is foroghat! Mr csak egy dolog hinyzik: a gomb, amellyel Ross Brawnt hvhatjuk? A karosszrija tervezinek szeme eltt nem csak a meghkkent forma, de az elegend leszorter ellltsa is lebegett. A Pininfarina mrnkeinek feladata volt megtallni a megfelel kompromisszumot, nehogy a tlzott lgterelkkel cskkentsk az Enzo vgsebessgt. gy llthat aerodinamikai elemeket vetettek be, melyekkel 170-200 s 300-350 km/h kztt optimlis mrtk a leszorter. Az alsbb sebessgtartomnyban ez 334 kg-nak felel meg, mg a felsben 775 kg-ra emelkedik, s mg a vgsebessg kzelben is rendelkezsre ll 585 kg. A vltozst az aut frontrszn, a ht alatt elhelyezett llthat lgterelk, valamint a padlt bort hatalmas diffzor szolgltatja, mellyel az Enzo szinte egyetlen hatalmas terelszrnny vlik. Mivel az aut aljn elhelyezett aerodinamika meglehetsen srlkeny, a lengscsillaptk belltsnl az lland als magassg elrst is figyelembe vettk.

Mindenki ltal jl lthatan, a Ferrari hagyomnyainak megfelelen tltsz motorhzfedl alatt lapul az Enzo hts tengelynl a hatezres, tizenkt hengeres erforrs. A tbb mint szz lers literteljestmny brmely autnak becsletre vlna, itt azonban gy mintegy 660 pariprl van sz! Az gaskod lovas emblmval elltott erm alumniumbl kszlt, hengerenknt ngyszelepes, vltoz szelepvezrls. Hozz a Ferrari szekvencilis sebessgvltja kapcsoldik, amely mindssze 150 milliszekundum alatt kpes fokozatot vltani! Br a vlts a versenyautkhoz kpest meglehetsen finoman trtnik, az elektronikusan vezrelt felfggeszts nem engedi megbillenni a karosszrit, nehogy cskkenjen az aut stabilitsa. Az nzr differencillal s kiprgsgtlval felszerelt aut vezetje sport- s verseny-md kzl vlogathat. Utbbi esetben gyorsabb vlik a sebessgvlts, feszesebbek a gtlk, s kevsb avatkozik be a kiprgsgtl. Mkdst a ngy sebessg-, fkezs- s gyorsulsmr szenzor adataival tpllt kzponti szmtgp vezrli. A versenyautkban mr vek ta hasznljk, mgis ez az els karbon-kermia trcsafkes kzti Ferrari. Annak ellenre, hogy nehezebb az F50-esnl, hiszen menetkszen 1365 kg-ot nyom, tbb felszerelst s nagyobb teljestmny motort kapott, gy a Ferrari elgedett a vgeredmnnyel. A mhsejt-szerkezet, sznszlas manyag s alumnium felpts karosszria elrte a kvnt csavarodsi merevsget, a gyriak szerint a szabvny trsteszteket is sikeresen teljestette. Fejlesztsben aktvan vett rszt Michael Schumacher is, aki szerint az Enzo szemlyben kzton is hasznlhat nagyteljestmny szuper-sportkocsi szletett. Az F50-eshez hasonlan mindssze hromszztven darab kszl majd az autbl, egyet a gyr mzeumnak adnak, a tbbit pedig tszmtva mintegy 150 milli forintnak megfelel ron ruljk. A leend tulajdonosoknak extrk hjn csak egy vlasztsuk marad: vrs, srga, vagy fekete sznben krik betontorpedjukat. Azt persze mondanunk sem kell, hogy a tervezett darabszm mr jval az rtkests kezdete eltt elfogyott.

Mszaki adatok
Karosszria
Ajtk szma: 2
lsek szma: 2
Motor s ertvitel
Hengerszm: 12
Lkettrfogat (cm3): 5998
Furat / lket (mm): 75.2/92
Srtsi viszony: 11.2
Hengerenknti szelepszm: 5
Szelepvezrls tpusa: dohc
Teljestmny (LE (kW) / 1 min): 660(485)/7800
Nyomatk (Nm / 1 min): 657/5500
Kzi vlt fokozatai: 6
Menetteljestmnyek
Gyorsuls 0-100 km/h (mp): 3.6
Vgsebessg (km/h): 350 |