"Quidam ludunt, quidam bibunt,
quidam indiscrete vivunt.
Sed in ludo quid morantur,
es his quidam denudantur,
quidam ibi vestiuntur,
quidam saccis induuntur."*
(*Ki kockt vet, ki iszogat,
jtkbl ki egy sem marad.
Ki kockztatja szerencsjt,
knnyen elveszti pnzt,
msoknak a vagyont hozza,
pnzzel ldja meg a kocka.)
- szl a profn dal szerte Dl-Yneven, de jcskn akadnak szakon is, akik szeretik a megnekelt italt s jtkot. Nem csoda, hiszen nincs is ember, aki soha nem jtszik.
Taln nem vletlen, hogy minden jtkok kzl is a legnagyobb keletje a szerencsejtkoknak van, hiszen ezek azok, ahol mindenkit csbt a knnyen szerzett aranyak remnye. Nem csoda ht, ha szerte a vilgon szmtalan lehetsg nylik a szerencse megksrtsre.
A dlvidk - fleg a Glyk tengernek mellke - kedvelt kockajtka a baesh. Ehhez kt kznsges hatoldal dobkocka szksges. A jtkosok krbelik az asztalt s sorban dobnak. Aki dobott, nem fedi fel dobst, hanem a tle jobbra lnek megmondja, mennyit mutatnak a kockk. nem a dobs sszege szmt, hanem a rluk leolvashat ktjegyu szm, gy, hogy mindig a nagyobb van ell. Azaz, ha valaki dob egy kettest s egy ngyest, az negyvenkett (s nem 24!). A dupla dobs (pl. kt hrmas) rtkesebb, mint az sszes szm, a huszonegy pedig rtkesebb mindennl. A jtk ezutn a kvetkez: az els ember dob egyet a kt kockval s megmondja, hogy mennyit dobott. A kvetkeznek muszj nagyobbat dobnia ahhoz, hogy nyerjen. Persze ez nem mindig lehetsges, ppen ezrt van, hogy a dobst nem mutatjk meg, mert az illet blfflhet is. Teht akr sikerlt nagyobbat dobnia, akr nem, mindenkppen nagyobbat fog mondani. A kvetkez jtkos azutn eldnti, hogy ezt elhiszi-e vagy sem. ha elhiszi, neki kell nagyobbat dobnia az elznl s ezt a kvetkez jtkossal elhitetni. Ha nem hiszi el, kt eset lehetsges. Ha az elz jtkos blfflt, akkor nyer, ha viszont igazat mondott, veszt. A dobs mindig krbe jr, s addig kell nagyobbat dobni, mg valaki azt nem mondja, hogy nem hiszi. Ekkor jabb kr kezddik.
A baesht estnknt majd minden kocsmban megtallhatjuk, a vrosllamoktl egszen a Keresked Hercegsgekig. Kt ember is elg hozz, de ltalban ngyen-ten jtszk. Ha valaki csatlakozni akar, ltalban szvesen fogadjk.
Az ilanoriak kedvelt szrakozsa az asztragalosz, a kecske vagy juh csuklcsontjbl ksztett dobkocka. Ez nem a hagyomnyos rtelemben vett kocka, hanem egy ngyoldal test, tetrader, de mg annak is szablytalan. ppen alakjuk miatt nem egyforma esllyel esnek ugyanarra az oldalukra. A nagyobb, lapos oldalra a legtbbszr, az egy pont. A homor oldal r hrom pontot, a kicsi, dombor ngyet, mg a keskeny, bls oldal hat pontot r. A legegyszerubb jtkban az szmt, ki dob kt kockval tbbet. A bonyolultabban elre be kell jelenteni, mennyit fog dobni az ember, s attl fggen, hogy mennyit mondott s hogy milyen pontosan tallta el, kap pontot. A vgn itt is az nyer, aki a tbb pontot szerzi. Az asztragalosz szinte csak Ilanorban, Yllinorban s a Dwyll uni szaknyugati tartomnyaiban ismert jtk.
A toroni, abasziszi lebujok tbbsgben az alea talus nev kockajtkot zik, amely a Quiron tenger mellkn mindenfel igen nagy npszersgnek rvend. Ezt vagy szablyos tetraderrel, vagy hatoldal kockval jtszk. Itt sem az dnt, ki dob tbbet, hanem hogy milyen kombincik jnnek ki. Minden kombincinak sajt neve van, az egyes kombincikon bell a pontok sszrtke dnt. A kombincik: ngy klnbz a csszrdobs, hrom klnbz a herceg, kt-kt egyforma a katona, hrom egyforma a paraszt s ngy egyforma a kutyadobs. Aki pldul ngy darab egyest vet, biztos veszt. Ha az alap ttet valaki megemeli, az dobhat egy msik egy, kett vagy hrom kockval. Termszetesen ilyenkor a tbbiek nem kell hogy emeljk a ttet, ha meg vannak elgedve dobsukkal. Egy kocka ktszeres, kt kocka ngyszeres, mg hrom kocka hatszoros emelst kvn. sszesen hrom kockt lehet egy krben jradobni, ezt lehet egyszerre vagy egyms utn hromszor ugyanazt. Egy kr addig megy, mg mindenki lt jradobsi lehetsgvel, aki akart.
A dzsadok kedvelt jtka az al hamma, azaz a galamb. Ehhez a jtkhoz hrom darab szablyos hatoldal jtkkocka kell, kt fekete s egy fehr. A fehr jtsza a galambot, mg a feketk a macskk. Kt vagy hrom ember kell a jtkhoz, az egyik a galambbal, a msik vagy a msik kett a macskkkal. Elszr a galamb dob, aztn a macskk. Ha legalbb az egyik macsknak sikerlt nagyobbat dobnia, a galambot elkaptk, s a galamb jtkosa fizet annyit, amennyit a fehr kocka mutat. Ezt a nagyobbat dob macska kapja. Ha egyforma a dobsuk, osztoznak rajta. Ha nem sikerl elkapni a galambot, a macskk fizetnek annyit, amennyivel kevesebbet dobtak a fehrnl. Pldul, ha a fehr kocka tt mutat, mg a feketk hrmat illetve kettt, akkor a kt macska fizet kettt, illetve hrmat a galambnak. A dzsadok gyakran jtszk az al hamm;t, de mivel legfeljebb hrom ember jtszhatja, nehz beszllni a jtszmba.
szakon, Haonwellben s krnykn klns dobkockt hasznlnak: tizenkt oldaluk van, azaz szablyos dodekaderek. A klnbz oldalakon a szmok sorakoznak egytl tizenkettig. A haonwelli az egyetlen kocka Yneven, amelyre nem pontokat vsnek, hanem magukat a szmokat rjk fel. Gyakran hrmasval hordjk ezeket a kockkat, mert ennyi kell a doda nevu jtkhoz. A jtk tbb formja ismert, a legegyszerubb esetben a dobott szmok sszege szmt, hrom egyes mindig veszt, hrom kilences mindig nyer. A bonyolultabb vltozatban az alea talushoz hasonlan klnbz kombincik szerepelnek, de legrtkesebbek mindig azok, amelyekben a kilences megtallhat. A jtk lnyege, hogy a kapott szmokat sszeadva s kilenccel elosztva mennyit kapunk maradkul, ugyanis ennyi pontot kap a jtkos. Ha maradktalanul oszthat kilenccel, az kilenc pont. Ha valaki kilencest dob, az magban kilenc pont s nem szmt bele az sszegbe.
A kockk rengetegfle anyagbl kszlnek szerte a vilgon. Van ahol fbl, van ahol fmbl, de taln a legelterjedtebb a csontbl kszlt kocka. Nhol ksztenek agyagbl is kockkat, de ezek sokkalta rosszabbak, mint csont vagy fa trsaik.
Krtyt is gyakran vetnek Ynev npei, de az inkbb a gazdagabb, muveltebb rtegek szrakozsa, gy ht krtyst ritkbban ltni a falusi kocsmkban, br akadnak szp szmmal. A legelterjedtebb mind kzl a Talitha krtya, ami elssorban jvendlsre hasznlatos s egyes tjakon misztikusnak tekintik, mshol azonban egyszeru jtkeszkzknt tment a kzletbe.
A Talitha szablyai igen bonyolultak, taln mr nem is igazi szerencsejtk, leginkbb az ltalunk ismert bridzsre hasonlt, azzal a klnbsggel, hogy itt huszonegy klnbz adu van, mind ms s ms rtkkel.
A gyakoribb, kzemberek ltal is inkbb hasznlt krtya a septor, ami hrom sznbl - srga (arany), kk s vrs - ll, jelkpezve a hrom gitestet, a napot s a kt holdat. Mindhrom sznbl ht-ht szmozott lap van. A septorral tbb klnbz jtkot jtszanak, az egyszeru huszonegyezstl egszen a bonyolult tercerig.
A tercer lnyege, hogy a huszonegy lapot sztosztjuk hrom ember kztt. Az egyikk kezd s lerak egy tetszleges lapot. Erre brki, akr is rteheti - st r kell tennie - a nagysgrendben kvetkez kt lapot, termszetesen ugyanabbl a sznbl. Aki a harmadik lapot rakta, az az ts, azaz az teszi el a tercet s az hvja a kvetkez lapot. Mivel a hetesnl nincs nagyobb, gy nem is lehet belle tercet csinlni, ezrt akinl hetes van s sorra kerl az azonnal kiteszi a hetest, ami a kezdlap, de egyben a befejez is, teht az ts az v, hvhat egy j lapot. Ha egy terc befejezetlen marad, mert a vglap mr kiesett, akkor a terc llhat kt, de akr egy lapbl is. A gyztes az, akinek elobb fogynak el a lapjai, a vesztesek pedig annyit fizetnek, ahny lap a kezkben maradt.
Amita lteznek szerencsejtkok, azta lteznek csalk s hamiskrtysok is. A M.A.G.U.S. jtkrendszerben kln kpzettsgknt tanulhatja brki a csalst, ami nem csak a kzismert krtyajtkokra, de a legtbb kockajtkra is vonatkozik. Persze ha valaki letben elszr jtszik valamit, abban nem biztos, hogy elsre sikerl csalnia.
A csalk igen sok mdszert ismernek. A kockkat a leggyakrabban cinkelik - azaz egy kis nehezket tnek be az egyes al, amitl a kocka sokkal gyakrabban dob hatost. Termszetesen ez nem mindig elny, hiszen jcskn van olyan jtk - pldul azalea talus is - amelyben nem szmt a pontrtk, csak a kombinci. Az gyesebb s ravaszabb szerencsejtkosok dobs kzben vagy utn apr, szrevtlen mozdulattal "megigaztjk" a kockkat. Ezt kivdend vezettk be jobb helyeken a pohrbl dobst, ahol egy kemny brpohrbl kell a kockkat eldobni.
A krtyajtkokban is rengeteg lehetsg addik a becstelen jtkra. Jellt lapok, ingujjba cssztatott aduk, elre elrendezett paklik, villmgyors oszts, mikor a hamiskrtys gy cserli ki a lapokat, hogy ldozata nem is gondolna r s mg sorolhatnm.
Termszetesen a csalkat sehol sem szeretik. A legtbb llamban trvnyek vdik a becsletes jtkot, de mg Toronban is megjrhatja, aki nem tisztn jtszik, ha mskpp nem, ht megverik a becsapottak. Egy biztos. Abban a kocsmban vagy fogadban, ahol kiderlt a csals, a csalval senki sem fog lelni jtszani. Egyes orszgokban, ahol a szerencsejtk szinte mr llami intzmny, nagyon szigoran bntetik a becstelensget. Az szaki szvetsg orszgaiban pldul a kockt ttik a lator tenyern. A dzsadoknl a hamiskrtys egy ujja bnja, ha rajtakapjk. Ms llamokban viszont - gy pldul Shadonban - tilos a kocka vagy krtyavets, mert azokat Ranagol mesterkedseinek tartjk, az emberi llek megksrtsre.
Ltezik mg a fentieken kvl egy msik, szintn kzkedvelt hazrdjtk is, mgpedig a fogadsok klnbz versenyekre. Szerte Yneven, ahol csak gladitori jtkokat rendeznek, mindentt rengeteg szerencsejtkost tallunk, mind-mind megannyi biztos tippel, hogy ki is lesz a nyertes. Abasziszban, az ifini jtkokon a fogads a nagykirly monopliuma. A verseny elott napokkal mr llnak a strak, ahol brki fogadhat. Toronban elvileg brki kthet fogadsokat, gyakorlatilag azonban nhny orgyilkos kln kezben sszpontosul ez is, s a toroni embervadszok nem szeretik a szabadszkat.
A gorvikiak egsz ms versenyeken fogadnak. A legtbb kocsma pincjben van patknyverem, ahol kifejezetten erre a clra tenysztett risi patknyok viaskodnak egymssal a szurkol tmeg nem kis bztatsa kzepette. A harcba a vesztes biztosan belepusztul, de elfordul, hogy a gyztes sem li tl sokkal az ellenfelt. Ezek kztt a patknyok kzt nem ritka az tven-hatvan centimter hossz pldny sem, amik megfelelen felingerelve akr az embernek is nekiugranak.
Az itt lertakon kvl persze mg szmos jtkon uznek szerte Yneven. KM-knt btran kitallhatsz vagy tvehetsz brmilyen jtkot ezeken tl, hisz ezek csupn zeltl szolgltak.
|